Select Page

چگونه از تحلیل بنیادی و تکنیکی همزمان استفاده کنیم

تحلیل تکنیکی و بنیادی

 

چگونه از تحلیل بنیادی و تکنیکی همزمان استفاده کنیم

تحلیل بنیادی و تکنیکی می توانند مکمل یکدیگر باشند.

 با ترکیب تحلیل بنیادی و تکنیکی می توان استراتژی های جامعی ساخت. اکثر معامله گران تلاش می کنند این دو روش را مقایسه کنند، در صورتی که با ترکیب این دو تحلیل می توان استراتژی های بسیار سودمندی خلق نمود. در این بخش سعی می گردد نمونه هایی از روشهای ترکیب تحلیل بنیادی با تحلیل تکنیکی، به همراه مثال، شرح داده شود.

روش های ترکیب تحلیل بنیادی با تحلیل تکنیکی

برای این هدف روشهای بسیاری وجود دارد، در این بخش چگونگی استفاده از تحلیل بنیادی در راستای بهبود سه روش تحلیل تکنیکی را شرح می دهیم:

  • ترکیب معامله Range Bound با تحلیل بنیادی.
  • ترکیب معامله Breakout با تحلیل بنیادی.
  • ترکیب به کار گیری نوسانگرها با تحلیل بنیادی.

 

  • ترکیب معامله Range Bound با تحلیل بنیادی

سیستمهای معاملاتی range bound جهت شناسایی کانال های قیمت در بازار استفاده می شوند. با استفاده از این سیستم، معامله گر تلاش می کند در حد بالای کانال و در محل خط مقاومت روند، فروش و در حد پایین کانال، در محل خط حمایت روند، خرید کند.

در مثال زیر جفت ارز EUR/USD در یک روند صعودی قرار دارد. در بازاری با یک روند صعودی، معامله گران تلاش می کنند در کمترین سطوح قیمت خرید کنند تا از حداکثر سود برخوردار گردند. ولی تاثیر اخبار می تواند رفتار قیمت در range bound را تغییر داده و پیش بینی ها را نادرست کند. در چنین شرایطی معامله گر باید از باز کردن پوزیشن در زمان انتشار اخبار خرده فروشی و سفارشات کالاهای بادوام (poor ‘retail sales’ and ‘durable goods orders’ figures) خودداری کند.

در مثال این بخش نمونه ای از تاثیر انتشار اخبار نشان داده شده و همانطور که مشاهده می کنید با از بین رفتن نوسانات پس از انتشار خبر، روند به شرایط قبلی خود باز گشته است.

  • ترکیب معامله Breakout با تحلیل بنیادی

یک استراتژی تجاری Breakout شامل سرمایه گذاری بر قیمت یک محصول در زمانی است که قیمت آن از محدوده مشخص تعریف شده خارج می گردد، این امر اغلب توسط تحریک رویدادهای خبری رخ می دهد. از آنجایی که نوسانات پس از انتشار گزارشات می توانند باعث شکسته شدن خطوط حمایت و مقاومت تعیین شده گردند، پس معامله گران می توانند پس از انتشار اخبار در انتظار شکسته شدن خطوط حمایت یا مقاومت بوده و مترصد استفاده از مزایای انتشار این اخبار باشند و بر همین اساس وارد پوزیشن های خرید یا فروش گردند.

 

  • ترکیب به کار گیری نوسانگرها با تحلیل بنیادی

 

نوسانگرها از پرکاربردترین ابزارها در تحلیل تکنیکال با هدف تشخیص نقاط overbought/oversold یا روندهای کوتاه مدت می باشند، در این بخش مثالی از استفاده ترکیبی از نوسانگر RSI (شاخص تکنیکال) و انتشار اطلاعاتNon-farm Payroll  (شاخص بنیادی) ارایه می گردد. در این مثال میزان شاخص NFP از پیش بینی ها، پایین تر بوده و موجب تضعیف دلار و به وجود آمدن یک روند صعودی قوی در EUR / USD شده است.

هنگامی که NFP قرار است منتشر شود و شما براساس رویدادهای اخیر در ایالات متحده، انتظار داشته باشید که مقدار آن از پیش بینی ها کمتر باشد، جفت ارز EUR / USD می تواند به عنوان یک انتخاب خوب برای فروش تبدیل شود و در این شرایط نوسانگر RSI می تواند در انتخاب نقطه ورود/خروج  پوزیشن به شما کمک کند.

تحلیل تکنیکال می تواند روشی بسیار آموزنده برای تجزیه و تحلیل بازار باشد، اما مهم است که توجه داشته باشید که اصول بنیادی، نقش موثرتری در روند بازار دارند. مطالب ارایه شده در این بخش، نمونه هایی فراگیر از ترکیب تحلیل تکنیکی و بنیادی می باشند.

 

 

به طور خلاصه مزایای این دو روش تحلیل در جدول زیر آورده شده است:

تحلیل بنیادی تحلیل تکنیکی
ارزیابی بازار (پایین تر از حد/بالاتر از حد) معاملات زمان بندی می گردند (نقاط ورود / خروج)
درک جامع از بازار / صنعت می تواند جهت اکثر محصولات و جفت ارزها استفاده گردد
جهت معاملات بلند مدت مناسب تر است جهت معاملات کوتاه مدت مناسب تر است
نیازمند تحقیقات گسترده تری می باشد کلیه اطلاعات را در بر می گیرد

پیشنهاد می گردد پس از آموختن هر دو روش تحلیل و تعیین یک استراتژی ترکیبی، ابتدا استراتژی مربوط را طریق حسابهای دمو آزمایش نمائید.

فراموش نکنید:

  • یک معامله گر بنیادی، که از طریق کنترل داده های اقتصادی منتشر شده معامله می کند، نیاز دارد روش مناسبی در مدیریت ریسک معاملات خود به کار ببندد، زیرا انتشار اخبار ممکن است نوسانات پیش بینی نشده زیادی در بازار به وجود آورد.
  • معامله گران تکنیکال که روش ها و استراتژی های متفاوتی را به کار می گیرند، بهتر است مطمئن شوند روش انتخابی، روشی مناسب شخصیت شان باشد.