Select Page

مفهوم پیپ

مفهوم پیپ

·      مفهوم پیپ (pip) در فارکس

کلمه پیپ (Pip) مخفف عبارت percentage in point است. پیپ یک مفهوم اساسی بازار فارکس است و یک پیپ، کوچکترین تغییر نرخ مبادله، بر اساس توافق بازار است. بیشتر جفت ارزها در بازار فارکس دارای نرخ برابری با چهار رقم بعد از اعشار می باشند و کوچکترین تغییرات آنها در سطح رقم چهارم بعد از اعشار، معادل یک پیپ می باشد و در جفت ارزهائی که دارای نرخ برابری تا ۲ رقم بعد از اعشار هستند، مثل جفت ارزهائی که ین ژاپن در آن است، عدد پیپ همان عدد دوم بعد از اعشار می باشد.

به طور مثال در شکل زیر می بینیم که نرخ برابری جفت ارز EUR/USD به میزان یک پیپ رشد داشته است.

نکته : در برخی نرم افزار های معاملاتی نرخ های برابری با ۵ رقم بعد از اعشار نوشته می شوند که در این مواقع باز هم پیپ همان عدد چهارم بعد از اعشار می باشد و عدد پنجم را پیپت (Pipette) میخوانند که یک دهم پیپ است و تنها دقت محاسبات را افزایش می دهد. دراین مدل نرم افزارها، نرخ برابری برخی ارزها هم مثل جفت ارزهائی که ین ژاپن در آن است با ۳ رقم بعد از اعشار آمده است که باز عدد دوم بعد از اعشار پیپ و عدد سوم پیپت نام دارد. موارد گفته شده، در شکل زیر قابل مشاهده است.

·      میزان ارزش یک پیپ در معاملات

از آنجایی که جفت ارزها، نرخ های برابری مختص به خود را دارند، نیاز است بتوانیم ارزش هر پیپ را در جفت ارز مربوطه به ارزی که در حساب کاربریمان از آن استفاده می کنیم و معمولا” نیز دلار آمریکا است، محاسبه کنیم.

محاسبه ارزش پیپ به دلار:

–        در جفت ارزهائی که USD در آنها ارز متقابل می باشد (سمت راست جفت ارز است) ارزش یک پیپ همواره ۰.۰۰۰۱ دلار می باشد.

–        در جفت ارزهائی که USD در آنها ارز پایه می باشد (سمت چپ جفت ارز است) ارزش یک پیپ همواره برابر است با ۰.۰۰۰۱ تقسیم بر نرخ برابری. برای مثال: اگر نرخ جفت ارز USD/CAD معادل ۱.۰۲۰۰ باشد، ارزش یک پیپ از این جفت ارز برابر۰.۰۰۰۰۹۸۰۴  دلار خواهد بود (۰.۰۰۰۱ / ۱.۰۲۰۰ = ۰.۰۰۰۰۹۸۰۴).

محاسبه سود یا زیان در معاملات فارکس

برای محاسبه سود یا زیان در معاملات کافی است بدانیم که در یک معامله چند پیپ سود یا زیان کرده ایم
( نرخ Open منهای نرخ Close ) و بعد تعداد پیپ حاصل را در ارزش یک پیپ و همچنین میزان حجم معامله ضرب
می نمائیم.

مثال: اگر معامله گر یک لات از جفت ارزEUR/USD را در نرخ ۱.۱۸۳۵ خریداری کرده و در قیمت ۱.۱۹۰۱ از معامله خارج گردد( ارزش یورو در مقایسه با دلار آمریکا در این معامله افزایش پیدا کرده است)  در این معامله میزان سود به روش زیر محاسبه می گردد:

(۱.۱۹۰۱) – (۱.۱۸۳۵) = ۰.۰۰۶۶ = ۶۶ pips

به این دلیل که USD ارز متقابل است بنابراین ارزش یک پیپ همواره ۰.۰۰۰۱ دلار می باشد، بنا براین ارزش پیپ را در تعداد پیپ حاصل از سود معامله و همچنین میزان حجم معامله ضرب می کنیم:

۰.۰۰۰۱ * ۶۶ * ۱۰۰,۰۰۰ = ۶۶۰ دلار

مثال: اگر معامله گر یک لات از جفت ارز USD/CAD را در نرخ ۱.۰۲۰۰ خریداری کرده و در قیمت ۱.۰۱۶۶ از معامله خارج گردد( ارزش دلارآمریکا در مقایسه با دلار کانادا در این معامله کاهش پیدا کرده است) در این معامله میزان ضرر به روش زیر محاسبه می گردد:

(۱.۰۲۰۰) – (۱.۰۱۶۶) = ۰.۰۰۳۴ = ۳۴ pips

به این دلیل که USD ارز پایه است ، ارزش یک پیپ از تقسیم ۰.۰۰۰۱ بر ۱.۰۱۶۶ (قیمت Close ) بدست می آید، بنا براین ارزش پیپ را در تعداد پیپ حاصل از ضرر معامله و همچنین میزان حجم معامله ضرب می کنیم :

)۰.۰۰۰۱/ ۱.۰۱۶۶) * ۳۴ * ۱۰۰,۰۰۰ = ۳۳۴.۴۵ دلار

در مثالی دیگر فرض کنید، معامله گری که اقدام به فروش USD/JPY کرده باشد، (دلار آمریکا فروخته و ین ژاپن خریداری کرده است). اگر جفت ارز USD/JPY را در نرخ  ۱۱۲.۰۶ فروخته باشد و در قیمت ۱۱۲.۰۹ از معامله خارج گردد، ۳ پیپ ضرر کرده . در این مثال ضرر به دلار، اینگونه محاسبه میشود:

(۱۱۲.۰۶) – (۱۱۲.۰۹) = ۰.۰۳ = ۳ pips

به این دلیل که USD ارز پایه است ، ارزش یک پیپ از تقسیم ۰. ۰۱ بر ۱۱۲.۰۹ (قیمت close) بدست می آید،
بنا براین ارزش پیپ را در تعداد پیپ حاصل از ضرر معامله و همچنین میزان حجم معامله ضرب می کنیم:

)۰. ۰۱/ ۱۱۲.۰۹) * ۳ * ۱۰۰,۰۰۰ = ۲۶.۷۶ دلار

نکته : اگر محاسبات این بخش برای شما سخت و خسته کننده است می توانید از ابزار ها موجود در بخش “ابزار فارکس” سایت FXKAR.COM  برای محاسبه ارزش پیپ و سود معاملات خود استفاده کنید.

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس