Select Page

نقد شوندگی (Liquidity)

نقد شوندگی (Liquidity)

 

·       تعریف

نقد شوندگی در تعریف عامیانه به معنی سرعت بالای تبدیل یک دارائی به پول نقد می باشد. به طور مثال می گویند خودرو ۲۰۶ نقد شوندگی بالائی دارد و این یعنی به محض نیاز به نقدینگی می توان آن را در بازار فروخت و پول آن را نقد، دریافت نمود چرا که تقاضا برای آن، بالاست، در حالی که یک خودرو پورشه در بازار ایران به دلیل کمبود تقاضا برای آن،  از نقد شوندگی پائینی برخوردا ر است.

 تعریف تخصصی این کلمه هم از معنی عامیانه آن خیلی دور نیست به این نحو که، نقدشوندگی در یک بازار مالی به این معنی است که بتوان در هر زمان یک دارائی را با هر حجم و قیمتی، به پول نقد تبدیل نمود.

 

·       نقد شوندگی در بازار های مالی

             در بازارهای مالی بزرگ جهان (به غیر از فارکس)، چنانچه قرار باشد یک دارائی را خریده و بفروشید باید ابتدا ببینید تقاضائی برای خرید یا فروش آن دارائی در بازار وجود دارد یا خیر و اتفاقا” وجود صف خرید و فروش در این نوع بازارها به همین دلیل ایجاد می گردد چرا که یکی از دلایل ایجاد نوسان قیمت در این گونه بازارها، عدم پاسخ دهی به موقع به عرضه ها و تقاضاهای موجود در بازار می باشد.

 

·       نقد شوندگی در بازار فارکس

در بازار فارکس اما، این موضوع کاملا” حل شده است به طوری که به دلیل بالا بودن حجم نقدینگی در بازار، به هر گونه تقاضا و عرضه ای (هر درخواست خرید و یا فروشی) در هر حجمی که باشد، در همان لحظه پاسخ داده می شود و لذا هیچ صفی در بازار برای خرید یا فروش یک دارائی ایجاد نمی گردد و بنابراین، نوسان قیمت در این بازار، به دلیل عدم پاسخ دهی به موقع به درخواستهای خرید و فروش نمی باشد بلکه نوسانات، ناشی از تغییر متغیرهای سیاسی و اقتصادی و حرکت حجم نقدینگی بر روی امواج حاصل از تغییر آن متغیرهاست.

 

 

 

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس