Select Page

همبستگی جفت ارزها (Correlation)

همبستگی جفت ارزها (Correlation)

·       تعریف

نمودار قیمت در جفت ارزهای بازار فارکس، مخصوصا” جفت ارزهای اصلی که بیشتر موضوع بحث ما هستند، برخی مواقع به طور شگفت انگیزی هم روند شده و برخی مواقع هم، در جهات کاملا” متفاوتی حرکت می کنند و البته برخی هم کاملا” نسبت به هم خنثی عمل می نمایند. نگاهی به دو چارت زیر که مربوط به دو جفت ارز EUR/USD و USD/CHF در تایم فریم ۱ ساعتی که هر دو مربوط یک زمان مشابه هستند، تا حد زیادی موضوع را برای تان روشن می نماید، موضوعی که به راحتی با نگاه به جفت ارزهای مختلف در تایم فریم ها و زمانهای مشابه قابل راستی آزمائی می باشد. البته همانطور که قبلا” نیز گفته شد، جفت ارزها دارای عکس العمل ها، حرکات و رفتارهای مخصوص به خود می باشند و نمی توان گفت دو جفت ارز متفاوت دارای رفتارهای ۱۰۰ درصد شبیه هم یا ۱۰۰ درصد متفاوتی هستند.

 

 

·       درجه همبستگی

درجه همبستگی ارزها نسبت به هم  به صورت درصد و در طیف ۹۹- (کاملا” مختلف الجهت) تا ۹۹+ (کاملا” هم جهت) قرار می گیرد که در سایتهای مختلف، با رنگهای گوناگونی نمایش داده می شود و در چهار گروه، قابل طبقه بندی است :

۱.    بدون همبستگی : جفت ارزهای که به صورت کاملا” مستقل حرکت می کنند. درجه همبستگی این نوع جفت ارزها در طیف ( ۰ تا ۲۰- ) و ( ۰ تا ۲۰+ ) قرار می گیرد.

۲.    همبستگی ضعیف : جفت ارزهای که به صورت نسبتا” مستقل عمل می کنند. درجه همبستگی این نوع جفت ارزها در طیف ( ۲۱- تا ۴۹- ) و ( ۲۱+ تا ۴۹+ ) قرار می گیرد.

۳.    همبستگی متوسط : جفت ارزهای که به صورت تا حدودی وابسته عمل می کنند.  درجه همبستگی این نوع جفت ارزها در طیف ( ۵۰- تا ۷۵- ) و ( ۵۰+ تا ۷۵+ ) قرار می گیرد.

۴.    همبستگی قوی : جفت ارزهای که به صورت کاملا” وابسته عمل می کنند.  درجه همبستگی این نوع جفت ارزها در طیف ( ۷۵- تا ۹۹- ) و ( ۷۵+ تا ۹۹+ )قرار می گیرد.

 

·       کاربرد درجه همبستگی

برای ورود به پوزیشن های متفاوت یا مشابه، در جفت ارزهای با درجه همبستگی دو گروه اول، محدودیت خاصی وجود ندارد ولی برای ورود به پوزیشن در جفت ارزهای با درجه همبستگی دو گروه آخر، باید مراقب بود، چرا که ممکن است ما را با مشکلات جدی مواجه سازد.  برای مثال فرض کنید درجه همبستگی جفت ارز EUR/USD با جفت ارز USD/CHF  ۸۳- باشد و ما بعد از بررسی تکنیکال به این نتیجه رسیدیم که یک پوزیشن خرید در جفت ارز EUR/USD باز نمائیم. در این حالت چنانچه در جفت ارز USD/CHF نیز با پوزیشن مشابه وارد شویم، با توجه به درجه قوی و منفی هبستگی این دو جفت ارز که در گذشته، حرکت به طور قطع در خلاف جهت یکدیگر را داشته اند، زیان معامله در بهترین حالت با سود دیگری خنثی شده و درحالت دیگر، دو برابر می گردد.

بنابراین شایسته است، قبل از ورود به پوزیشن در دو جفت ارز، به درجه همبستگی آن دقت شود تا با انتخاب پوزیشن های درست و پیش بینی روند صحیح به سودهای چند برابری دست پیدا نمائید. میزان درجه همبستگی را برای تایم فریمها و دوره های زمانی مختلف، می توان در سایتهای متفاوتی جستجو کرد. برای این کار کافی است در گوگل کلمه Forex Currency Correlation  را جستجو کنید تا جداول گوناگون این پارامتر بسیار مهم را به صورت آنلاین ببینید.

 

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس