Select Page

معامله در حالتهای واگرائی (Trading Divergences)

معامله در حالتهای واگرائی (Trading Divergences)

 

  • مقدمه

یکی از آرزوهای معامله گران فارکس این است که در ابتدای شروع یک روند، وارد آن شده و نزدیک به پایان آن، از آن خارج گردند. این یعنی دانستن بهترین نقاط ورود به یک پوزیشن و خروج از آن. اگر چنین چیزی امکان داشته باشد مگر یک معامله فارکس چیز دیگری هم از خدای خود می خواهد؟! ولی باید گفت می شود شرایط گفته شده را با احتمال بالائی تشخیص داد، البته با کمی دقت و صرف وقت.

  • تعریف

واگرائی که ما از آن صحبت می کنیم به معنی وجود اختلاف در شیب خطوط اتصال سطوح بالائی یا پائینی نمودار قیمت با شیب خطوط اتصال منحنی نوسانگرها است، نوسانگرهائی که می تواند MACD باشد یا RSI و Stochastic و CCI . مهمترین موضوع در مورد واگرائی، خاصیت پیشرو بودن آن است به این معنی که تاثیر آن را بعد از وقوعش می بینیم و این چیزی است که بسیاری از اندیکاتورهای مورد استفاده در تحلیلهای تکنیکی از آن بی بهره هستند.

نمودار قیمت و نوسانگرها همانند دو یار صمیمی همواره با هم حرکت می کنند، با هم بالا می روند و با هم پائین می آیند. اگر نمودار قیمت Higher High بسازد، نوسانگر هم باید Higher High بسازد و اگر نمودار قیمت Lower Low بسازد نوسانگر هم باید Lower Low بسازد و در حالتی که این اتفاق نیافتد، اصطلاحا” می گویند واگرائی اتفاق افتاده است و این موضوع احتمال وقوع یک تغییر احتمالی را در نمودار قیمت نوید می دهد.

  • انواع واگرائی

در مجموع، دو نوع واگرائی وجود دارد : ۱– واگرائی معکوس کننده  ۲- واگرائی ادامه دهنده

  • واگرائی معکوس کننده به نوعی از واگرائی اطلاق می شود که در آن نمودار قیمت در یک روند صعودی، HH
    می سازد ولی نوسانگر،
    LH می سازد و یا نمودار قیمت در یک روند نزولی، LL می سازد ولی نوسانگر، HL می سازد. نتیجه این نوع واگرائی عموما”، بالا رفتن احتمال ایجاد حرکت معکوس در نمودار قیمت خواهد بود. به دو تصویر زیر که از سایت babypips.com انتخاب شده است توجه فرمائید.

 

 

  • واگرائی ادامه دهنده اما به نوعی از واگرائی اطلاق می شود که در آن نمودار قیمت در یک روند نزولی LH می سازد ولی نوسانگر، HH می سازد و یا نمودار قیمت در یک روند صعودی،  HL می سازد ولی نوسانگر، LL می سازد. نتیجه این نوع واگرائی عموما”، بالا رفتن احتمال ادامه روند در نمودار قیمت خواهد بود. به دو تصویر زیر که از سایت babypips.com انتخاب شده است توجه فرمائید.

 

 

  • نحوه معامله با الگوی واگرائی معکوس

به تصویر چارت روزانه USD/CHF در زیر نگاه کنید، یک واگرائی از نوع معکوس اتفاق افتاده است. همانگونه که ملاحظه
می شود قیمت هم، در یک روند نزولی است با این وجود، این برای تصمیم به ورود به پوزیشن خرید کافی نیست و نشانه های

 

منبع عکس: www.babypips.com

دیگری هم باید از تصمیم به ورود، پشتیبانی کنند که در این چارت علاوه بر واگرائی حادث شده و همچنین تشکیل الگوی Tweezer Bottom که یک الگوی کندل استیک بازگشتی است، نمودار قیمت، خط روند را نیز شکسته است و این یعنی ۲ تائید قوی، علاوه بر بروز واگرائی بین نمودار قیمت و نوسانگر Stochastic. در تصویر زیر ادامه روند قابل مشاهده است.

 

منبع عکس: www.babypips.com

 

  • نحوه معامله با الگوی واگرائی ادامه دهنده

به تصویر چارت روزانه USD/CHF در زیر نگاه کنید، یک واگرائی از نوع ادامه دهنده اتفاق افتاده است. همانگونه که ملاحظه
می شود قیمت هم، در یک روند نزولی است با این وجود، این برای تصمیم به ورود به پوزیشن فروش کافی نیست و نشانه های

 

دیگری هم باید از تصمیم به ورود پشتیبانی کنند که در این چارت علاوه بر واگرائی حادث شده و همچنین تشکیل الگوی Bearish Engulfing که یک الگوی کندل استیک نزولی است، نمودار قیمت بعد از برخورد به خط روند نیز بازگشت کرده است و این یعنی ۲ تائید قوی، علاوه بر بروز واگرائی بین نمودار قیمت و نوسانگر Stochastic. در تصویر زیر ادامه روند قابل مشاهده است.

 

منبع عکس: www.babypips.com

 

  • نتیجه گیری

برای معامله در هنگام حدوث واگرائی، چه از نوع معکوس و چه ادامه دهنده، تصمیم برای ورود به پوزیشن را به وجود حداقل یک یا دو نشانه تائیدی دیگر موکول نمائید و در صورت عدم وجود نشانه های دیگری مبنی بر تائید الگوی واگرائی، ورود به پوزیشن را کنسل نمائید. ضمنا” برای دنبال کردن واگرائی ها کافیست هر جا در نمودار قیمت یک الگوی Double Bottom  یا ِDouble Top مشاهده نمودید آنها را با ابزار خط، به هم وصل کرده و بعد از آن نیز درست در همان ناحیه اما روی نوسانگر دنبال تشکیل الگوهای واگرائی باشید.

 

توجه!

این استراتژی و سایر استراتژی ها و سیگنالهای گفته شده در سایت، تنها یک پیشنهاد از طرف FXKAR.COM  بوده و این سایت هیچ گونه مسولیتی در قبال عواید و یا زیانهای ناشی از استفاده از آن را بر عهده ندارد. توصیه ما این است که برای آزمایش استراتژی ها از حساب واقعی استفاده نگردد.

 

 

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس