Select Page

روش صحیح معامله در فارکس

روش صحیح معامله در بازار فارکس

  • مقدمه

بازار فارکس به عنوان بزرگترین بازار مالی غیر متمرکز دنیا، با گردش مالی روزانه بیش از ۵،۰۰۰ میلیارد دلار که در آن کلیه محدودیتهای موجود در سایر بازارهای مالی حذف شده و با ایجاد فرصت معامله کردن در تمام اوقات شبانه روز و همچنین اضافه کردن مزیت های بی بدیل، فرصتهای معاملاتی متنوع  با دسترسی بسیار آسان، به شبکه ای تبدیل شده است که اگر بر همه جوانب و پیچیدگیهای آن واقف بوده و طبق یک برنامه مشخص و با رعایت همه قوانین و روشهای صحیح معامله کردن، وارد آن شویم، بی شک می تواند به یک فرصت بسیارمناسب کسب درآمد، آن هم از نوع ارزی و مبتنی بر دانش و تخصص فردی، برای کاربرانش تبدیل گردد.

 

  • پیش نیازها

کاربرانی عزیزی که این متن را مطالعه می کنند می بایست با مطالعه قسمتهای متعدد و متنوع مندرج در بخش آموزش سایت، به درک درستی از بازار فارکس و معامله در آن رسیده باشند و نشانه این امر، وجود قابلیت شناخت و آکاهی کامل از موارد زیر می باشد که پایه های اصلب علم معامله کردن در این بازار بزرگ نقل و انتقالات ارزی است.

  • آشنائی کامل نسبت به بازار فارکس و مفاهیم اصلی و کاربردی آن
  • شناخت مفاهیم دو تحلیل تکنیکی و بنیادی در بازار فارکس
  • شناخت ابزار و اندیکاتورهای مربوط به دو نوع تحلیل فوق و روشهای استفاده از آنها
  • شناخت مفهوم استراتژی و اشراف کامل نسبت به استراتژی های متنوع مندرج در سایت
  • دانستن چگونگی ترکیب اندیکاتور ها برای رسیدن به یک استراتژی مناسب فردی
  • شناخت کامل نسبت به چارت نرم افزار متا تریدر که جزء پر استفاده ترین نرم افزارهای معاملاتی دنیاست
  • آشنائی با روش استفاده از ابزارهای گنجانده شده در سایت خصوصا” تقویم اقتصادی
  • عادت به دنبال کردن همه روزه اخبار، گزارشات با اهمیت و تحلیلهای بازار فارکس
  • گشایش یک حساب آزمایشی برای شروع پیاده سازی آنچه آموخته اید
  • برای انجام همه موارد بالا کافی است به سایت fxkar.com سر زده و قسمتهای متنوع آن را مرور نمائید

  • چک لیست شروع معامله

اولین قدم قبل از شروع انجام معامله واقعی در بازار فارکس، گشایش حساب تمرینی (Demo Account) در یکی از کارگزارن مطرح دنیا و تمرین همه مطالب فراگیری شده و استراتژی های مندرج در سایت FXKAR، در آن حساب تمرینی است  و برای این منظور می بایست با انواع کارگزاران و مزایا و معایبشان آشنا شده و از همان ابتدا حتی حساب تمرینی خود را در کارگزاری باز نمائید که انتقال صحیح و درست اطلاعات بازار فارکس، جزء وظایف ذاتی آن باشد. سایت FXKAR توصیه اکید می نماید که کارگزار انتخابی شما جز کارگزاران NDD و از نوع ECN باشد، چرا که این دسته از کارگزارن تنها و تنها، پل ارتباطی معامله گران خرد بازار با شبکه بزرگ فارکس بوده و منافعی جزء اخذ کارمزد از معاملات شما ندارند و شما را به قابل اطمینان ترین منبع اطلاعاتی بازار فارکس متصل می نمایند.

نکته: سایت FXKAR اکیدا” توصیه می نماید، تا زمانی که در حساب تمرینی خود به این نتیجه نرسیده اید که قابلیت کار با حساب واقعی را پیدا کرده اید و چند صد معامله با نتایج قابل قبول در حساب تمرینی خود را تجربه ننموده اید، اقدام به گشایش حساب واقعی و کار با آن ننمائید.

اما در زیر یک چک لیست به کاربران عزیز پیشنهاد می شود تا چنانچه قصد ورود به بازار فارکس را داشتید با دنبال کردن آن احتمال موفقیت در بازار را برای خود تا حد امکان افزایش دهید. توصیه می گردد، انجام موارد مندرج در چک لیست پیشنهادی زیر،  در هر بار شروع معامله در بازار، که می تواند روزانه، هفتگی و یا حتی ماهانه باشد، از ابتدا تا انتهای آن به صورت جدی مرور گردد تا احتمال هر گونه فراموشی در انجام موارد آن به صفر برسد. مطمئنا” بعد از مدتی کار با آن، ذهن شما قبل از شروع هر معامله به صورت خودکار آن را  پیاده سازی خواهد کرد.

 

  • بهترین ساعات معامله در بازار فارکس

بهترین زمان معاملاتی در بازار فارکس از تقاطع بازار آسیا و اروپا شروع شده و تا پایان وقت بازار آمریکا ادامه دارد و این یعنی از ساعت ۰۶:۰۰ تا ۲۱:۰۰ به وقت GMT یا به بیانی دیگر از ساعت ۰۹:۰۰ صبح تا ۰۰:۰۰ به وقت نرم افزار متا تریدر (ساعت این نرم افزار در ۶ ماه اول سال شمسی یک ساعت و سی دقیقه از ساعت ایران عقب تر بوده و در ۶ ماه دوم سال، نیم ساعت از ساعت رسمی ایران عقب تر می باشد) بنابراین اگر بخواهیم ساعات مناسب معامله را با ساعت ایران بسنجیم، باید بگوییم در ۶ ماه اول سال، از ساعت ۱۰:۳۰ صبح تا ۰۱:۳۰ بامداد و در ۶ ماه دوم سال، ۰۹:۳۰ صبح تا ۰۰:۳۰ بامداد می باشد.

اگر بخواهیم پر نوسان ترین زمان را در میان ساعات گفته شده بر شماریم، باید گفت سه ساعت از ۱۰:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و دو ساعت از ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۳۰ (به وقت تابستانی ایران) ساعاتی هستند که به ترتیب بازارهای اروپا و آسیا و اروپا و آمریکا همپوشانی دارند و لذا این ساعات پر نوسان ترین ساعات بازار فارکس بر شمرده می شوند. دانستن این موضوع می تواند دو استراتژی پیش روی ما قرار دهد به این صورت که در این دو زمان گفته شده بدلیل نوسانات شدید ناشی از ورود حجم بالای نقدینگی به بازار، از معامله کردن دوری نمائیم یا اینکه برعکس، از نوسانات مذکور بهره مناسب ببریم.

  • انتخاب جفت ارز یا جفت ارزهای مناسب

با توجه به مطالب گفته شده در فایل آموزشی مربوط به کار کردن با یک یا چندین جفت ارز می بایست استراتژی خود را انتخاب نمائیم. چنانچه به صورت تخصصی قصد معامله با یک جفت ارز خاص را داریم که انتخاب مان را کرده ایم  و می توانیم با توجه به راهنمائی های مندرج در متن مذکور و ساعت انتشار اخبار و گزارشات با اهمیت آن جفت ارز خاص، نسبت به ورود به معامله با آن اقدام نمائیم و در صورتی که قصد کار کردن با چند جفت ارز را داریم می توانیم آنها را به یک یا چند روش از روشهای  زیر انتخاب نمائیم.

  • انتخاب جفت ارزهائی که با توجه به اندیکاتورهای RSI و یا Stochastic در محدوده های اشباع خرید یا فروش هستند، زیرا این گونه جفت ارزها پتانسیل بیشتری برای تغییر روند قیمت دارند.
  • جفت ارزهائی را انتخاب نمائیم که در اواسط یک روند مشخص قراردارند، زیرا این گونه جفت ارزها پتانسیل خوبی برای گرفتن سود دارند.
  • جفت ارزهائی را انتخاب نمائیم که به یکی از دو باند بالائی و یا پائینی اندیکاتور بولینجر باند رسیده باشند زیرا این گونه جفت ارزها پتانسیل خوبی برای بازگشت به سمت باند دیگر این اندیکاتور و یا خط وسط آن دارند.
  • جفت ارزهائی را انتخاب نمائیم که به سطوح مهم حمایت یا مقاومت خود نزدیک باشند چرا که در این سطوح، احتمال بازگشت نمودار قیمت بیشتر بوده و یا در صورت ایجاد شکست در سطوح مذکور، احتمال ادامه روند در آنها بیشتر می گردد.
  • انتخاب جفت ارزهائی که به سطوح مهم بازگشت فیبوناچی ( سطوح ۵۰ و یا  ۸ ) خود از یک موج اصلی رسیده باشند چرا که نمودار قیمت پس از رسیدن به سطوح مذکور با احتمال بالا، دچار بازگشت می گردند و حتی در صورت شکست سطوح مذکور نیز احتمال حرکت تا سطح بعدی در آنها بالا است.
  • چنانچه روحیه ریسک پذیری مان بالاست، می توانیم جفت ارزهائی را انتخاب نمائیم که دارای نوسانات (Volatility) بیشتری مثلا” در بازه یک ماهه (و یا حتی بیشتر) گذشته نسبت به سایر جفت ارزها هستند، زیرا در صورت پیش بینی درست روند حرکتی قیمت در اینگونه جفت ارزها، احتمال کسب درآمد زود هنگام (البته با رعایت قوانین مدیریت پول) بیشتر می باشد.

نکته: در انتخاب چند جفت ارز برای معامله کردن حتما” می بایست مراقب فاکتور همبستگی (Correlation) آنها باشیم و برای این منظور مطالعه این فاکتور در سایت www.fxkar.com، خالی از لطف نیست.

نکته: در انتخاب جفت ارز یا جفت ارزهای مورد نظرمان حتما” به اخبار و گزارشات با اهمیت  مربوط به آنها دقت کنیم تا چنانچه استراتژی مان مبنی بر عدم معامله در زمان انتشار آنهاست، یک ساعت قبل و بعد از انتشارهر گزارش با اهمیت، دست به انجام معامله ی آنها نزنیم و اگر که استراتژی مان ورود به معامله در زمان انتشار گزارشات و اخبار مهم آنها و کسب سود از نوسانات آن است، تاثیر شان را بر روی نمودار قیمت جفت ارز یا جفت ارزهای انتخابی خود با توجه به مطالعه بخش اندیکاتور های با اهمیت بنیادی در بخش مربوطه در سایت، که به ۱۰ اندیکاتور مهم بنیادی و تاثیر آنها بر جفت ارزها اشاره دارد، بدانیم.

 

  • اخبار و گزارشات با درجه اهمیت بالا

برای این کار، از تقویم قرارداده شده در سایت www.fxkar.com می توان بهره برد، چرا که این تقویم از اطلاعات خبری موثقی که چندین بانک مطرح دنیا نیز برای اطلاع از گزارشات منتشر شده از آنها استفاده می کنند، استخراج شده و درجه اهمیت اخبار آن نیز از تاثیر گزارشات منتشر شده در سالهای گذشته بر بازار فارکس بدست آمده است.

چک کردن ساعات انتشار اخبار و گزارشات با اهمیت فارکس می تواند دو استراتژی در پیش روی ما قرار دهد به این صورت که یک ساعت قبل و بعد از انتشار آنها با توجه به نوسانات احتمالی ناشی از تاثیر اخبار و گزارشات با اهمیت بر بازار، از معامله کردن دوری کنیم و یا اینکه برعکس، با آشنائی کامل نسبت به اخبار و گزارشات با اهمیت و تاثیر آنها بر بازار، از نوسانات آن بهره ببریم.

  • انجام تحلیل تکنیکی یا استفاده از استراتژی ها

در آخر برای اتخاذ تصمیم به ورود به معامله می توانیم با انتخاب یکی از سه مسیری که ذکر خواهیم نمود نسبت به ورود به یک یا چند پوزیشن مناسب اقدام نمائید.

  • اضافه کردن اندیکاتورهائی که ابعاد مختلف چارت قیمت را برایمان روشن می سازد، به چارت قیمت، جهت اتخاذ تصمیم برای ورود به پوزیشن.
  • استفاده از پکیج اندیکاتورهای بیل ویلیامز با توجه به روش کاربردی توضیح داده شده در سایت، جهت ورود به پوزیشن مناسب.
  • استفاده از یک یا چند مورد از استراتژی های تکنیکی و یا بنیادی مندرج در سایت fxkar.com  جهت ورود به پوزیشن مناسب.

 

نکته مهم: پس از تصمیم به ورود به یک پوزیشن حتما” از قوانین مربوط به مدیریت سرمایه (Money Management) در باز نمودن پوزیشن از جمله تعیین محل حد ضرر SL ، تعیین حد سود TP و تعیین حجم پوزیشن نسبت به ریسک قابل قبول، استفاده نمائید چرا که این قوانین به ما کمک می نماید تا چنانچه پیش بینی مان نسبت به روند قیمت به هر دلیل معلوم و یا نا معلومی غلط از آب درآمد، دچار ضرر و زیان بیشتر از حد مجاز ریسک قابل قبولمان نگردیم.

نکته مهم: این را بدانیم که قرار نیست هرگاه نرم افزار معاملاتی خود را باز کردیم، حتما” یک پوزیشن خرید یا فروش فوری یا در حال انتظار باز نمائیم. خیلی از مواقع با مرور و بررسی موارد فوق الذکر به این نتیجه می رسیم که جفت ارز مناسبی برای ورود به پوزیشن وجود ندارد و لذا بهترین تصمیم در این مواقع معامله نکردن خواهد بود. نگران نباشید، فرصت مناسب برای یک معامله سود آور، بالاخره فرا می رسد.

توجه!

این متن و استراتژی ها و سیگنالهای گفته شده در سایت، تنها یک پیشنهاد از طرف FXKAR.COM  بوده و این سایت هیچ گونه مسولیتی در قبال عواید و یا زیانهای ناشی از استفاده از آن را بر عهده ندارد. توصیه ما این است که برای آزمایش استراتژی ها از حساب واقعی استفاده نگردد.

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس