Select Page

اهرم و مارجین در فارکس چیست

اهرم و مارجین در فارکس

 

  • اهرم (Leverage)

 

یکی از دلایل علاقه مندی های معامله گران، به معامله در فارکس، امکان معامله با حجم پولی بیشتر از سرمایه واقعی می باشد. با وجود اینکه اکثر معامله گران کلمه اهرم (leverage) را شنیده و از آن استفاده می کنند، ولی تعداد کمی از آنها با معنای واقعی، عملکرد و تاثیرات آن بر باقیمانده سرمایه خود آشنایی دارند. برای درک اهرم (leverage) می توانیم از عباراتی مانند معامله با پول دیگران یا معامله با سرمایه قرض گرفته شده نیز استفاده کنیم. در این بخش معنی واقعی اهرم (leverage) و همچنین اینکه چرا به آن شمشیر دو لبه می گویند را مرور می کنیم.

اهرم به معنای قرض گرفتن پول جهت معامله می باشد. در خصوص فارکس، این پول معمولا” از کارگزار حساب کابری قرض گرفته می شود. در تجارت فارکس اهرم های بسیار بالایی موجود می باشد و معامله گر می تواند با سرمایه اندک، حجم عظیمی از پول را در معاملات خود استفاده و مدیریت کند.

برای مثال اگر بخواهید در یک معامله به حجم یک lot (US$100,000) بر روی USD/CHF وارد گردید، و میزان موجودی حساب شما معادل US$1,000 باشد، نیاز به استفاده از اهرم ۱:۱۰۰ خواهید داشت.البته همواره میزان اهرم قابل استفاده در حساب شما، توسط شرایط کارگزار مربوطه مشخص می گردد. به اهرم در اصطلاحات رایج، شمشیر دو لبه یا خیابان دو طرفه نیز می گویند زیرا در استفاده از آن در صورتی که باقیمانده حساب و نسبت ریسک به سود در نظر گرفته نشود، ممکن است در یک معامله ساده کلیه سرمایه شما را نابود نماید. از سوی دیگر اگر شما با استفاده از اهرم سود کنید، توانسته اید با سرمایه ای کم در معامله ای بزرگ موفق گردید. آنچه مشخص است اگر معامله گر درک درستی از میزان ضرر احتمالی نداشته باشد، در این خیابان به مسیر نابودی خواهد رفت و در مقابل ممکن است راه موفقیت سریع را در پیش بگیرد.

  • مارجین (margin)

 

اگر در یک معامله با سپرده (deposit) معادل ۱،۰۰۰ دلار از اهرم ۱:۱۰۰ استفاده کنید. کارگزار شما در فارکس، جهت کنترل معامله ۱۰۰،۰۰۰ دلاری ، مبلغی معادل ۱۰۰۰ دلار از حسابتان، که در اینجا کل آن است را به عنوان مارجین بلوکه می کند.

مارجین (margin) مقدار سپرده ای است که کارگزار شما قبل از ورود به معامله به عنوان ضمانت معامله برای باخت احتمالی، بلوکه خواهد کرد. کارگزار شما در ازای باز نگاه داشتن معامله این مبلغ را بلوکه می کند. معمولا” محاسبه مارجین (margin) بر اساس درصدی از حجم معامله صورت می پذیرد. برای مثال، کارگزاران فارکس این درصد را معادل ۱%، ۵% یا ۲% در نظر می گیرند.

بر اساس مارجین مورد نیاز کارگزار، می توانید حداکثر اهرم ممکن در حساب معاملاتی خود را محاسبه کنید. برای مثال اگر کارگزار شما نیاز به مارجین ۲ درصد داشته باشد، شمامی توانید اهرم ۱:۵۰ داشته باشید. در جدول زیر می توانید نمونه های رایجی از مارجین مورد نیاز و اهرم ممکن را ببینید:

Margin RequirementMaximum Leverage
5%1:20
3%1:33
2%1:50
1%1:100
0.50%1:200
0.25%1:400

مثال: برای درک بهتر موضوع فرض کنیم در حساب کاربری شما ۱۰۰۰ دلار موجود است و مارجین کارگزار نیز ۵ درصد می باشد اگر شما بخواهید با اهرم ۱:۱۰۰ به انجام معامله بپردازید و قرار باشد وارد یک پوزیشن ۱۰۰،۰۰۰ دلاری شوید، کارگزار مطابق مارجین گفته شده می بایست ۵ درصد ۱۰۰،۰۰۰ دلار را از حساب شما بلوکه نماید که برابر است با ۵،۰۰۰ دلار ولی حساب شما کلا” ۱،۰۰۰ دلار موجودی دارد و بنابراین شما امکان داشتن اهرم ۱:۱۰۰ را نداشته و تنها می توانید از اهرم ۱:۲۰ استفاده نمائید.

احتمالا” در پلتفرم معاملاتی خود به غیر از “margin requirement”، کلماتی مرتبط با مارجین دیگری را نیز خواهد دید، لذا برای جلوگیری از سردرگمی شما از این اصطلاحات در این قسمت سعی می کنیم توضیحات لازم را بیان کنیم.

 

  • Margin requirement

به مقدار سپرده ای که کارگزار شما جهت بازگشایی پوزیشن بلوکه خواهد نمود، اطلاق می گردد و به شکل درصدی از حجم پوزیشن بیان می گردد.

 

  • Account balance 

این اصطلاح بیان متفاوتی از باقیمانده موجودی حساب شما می باشد.

 

  • Used margin

مقدار پولی که کارگزار شما جهت باز نگاه داشتن پوزیشن معاملاتی جاری، از حساب شما بلوکه کرده است. با این که این پول هنوز متعلق به شما است، اجازه استفاده از آن را تا زمانی که پوزیشن خود را ببندید یا در شرایط call margin قرا بگیرید، نخواهید داشت.

  • Usable margin یا Free Margin

این پول، بخشی از سرمایه شماست که در دسترس بوده و می توانید از آن جهت بازگشایی پوزیشن های جدید استفاده کنید.

 

  • Margin Call یا Call Margin

این پیام را زمانی دریافت خواهید کرد که سپرده حساب شما، جواب گوی میزان ضرر معامله جاری تان نباشد. به بیان دیگر وقتی میزان سپرده equity از حد used margin کمتر شود. در این شرایط، کارگزار کلیه معاملات جاری شما را در قیمت جاری بازار می بندد.

 

 

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس