Select Page

مدیریت سرمایه در فارکس

اصول مدیریت سرمایه

تعریف

اگر از موفق ترین معامله گران در درازمدت، بپرسیم رمز موفقیت آنها چیست؟ اکثریت قریب به اتفاق آنها استفاده از یک سیستم مدیریت سرمایه مشخص و موثر را دلیل اصلی آن بیان خواهند نمود، بنابراین شاید بهتر آن است که این متن را با دقت و چندین بار مطالعه کنید تا ملکه ی ذهنتان گردد. در این بخش تلاش می شود، روشی مناسب و کاربردی جهت سودبری مداوم کاربران ارایه گردد:

نکته: مطالب این بخش پیشنهادی بوده و سایت fxkar را مسئول سود و زیان کاربران نمی نماید.

پیشگفتار

معمولا” یک معامله گر موفق فارکس همواره و آگاهانه درگیر مدیریت سود و ضرر خود می باشد. همان اندازه که برای هر معامله گر داشتن سیستم و استراتژی موثر، ممکن است کافی به نظر برسد، نبود یک سیستم مدیریت سرمایه نیز می تواند فاجعه بار باشد. یک معامله گر فارکس باید از لحاظ احساسی برای پذیرش ضرر آماده گردد، چون ضرر کردن در معاملات فارکس امری بدیهی است که برای هر معامله گری اتفاق خواهد افتاد ولی معامله بدون مدیریت سرمایه به معنای واقعی قمار خواهد بود. مدیریت ریسک هر معامله و نهایتا” مدیریت ریسک حساب کاربری، می تواند فارکس را به یک تجارت دائمی و سودمند تبدیل نماید. مدیریت سرمایه همواره بخشی از پتانسیل سوددهی معاملات را محدود نموده ولی سود آوری بلند مدت را تضمین می نماید.

اصول ۱۲ گانه مدیریت سرمایه

گنجاندن مجموعه ای از اصول اولیه مدیریت سرمایه در استرتژی معاملاتی هر معامله گر امری ضروری است. یک استراتژی کلی معمولا” شامل موارد زیر می باشد:

۱-    هرگز با سرمایه ای که استطاعت آن را ندارید معامله نکنید

یکی از اصول اولیه مدیریت سرمایه این است که هرگز نباید موجودی حساب کاربری شما از تنها دارایی موجودتان متشکل گردد. سرمایه حساب شما نباید از پول قرض شده یا با حذف هزینه های اصلی زندگی تامین گردد. یک حساب منطقی متشکل از سرمایه ایست که معامله گر آمادگی از دست دادن کامل آن را داشته و مطمئن است این امر به روند زندگی روزانه اش خدشه ای وارد نمی کند. عدم رعایت این امر می تواند معامله گر را از لحاظ احساسی دچار استرس نموده و باعث قضاوت و اخذ تصمیمات غلط و احساسی در روند معاملات گرداند.

۲-    میزان بهینه ریسک به سود  را تخمین بزنید

دانستن میزان ریسک مورد انتظار در هر معامله یکی دیگر از نکات اصلی مدیریت سرمایه می باشد. برای مثال ممکن است یک معامله گر فارکس انتظار داشته باشد در مقابل ریسک نمودن یک واحد، دو واحد سود ببرد که در این حالت نسبت ریسک به سود او ۱:۲ خواهد بود، در مقابل معامله گر می تواند به دنبال فرصتهای کمیاب تر ولی با نسبت ریسک به سود ۱:۳ بماند. این انتخاب به شرایط معامله گر و توانایی های وی در پذیرش ضرر های احتمالی مربوط می باشد.

انتخاب سطح ریسک به سود بالاتر می تواند به معامله گر کمک کند تا معاملات کمتر جذاب را حذف نموده و توان و سرمایه خود را بر روی معاملاتی با شرایط بهتر متمرکز نماید. همچنین با توجه به سطح مارجین و اهرمی که درحساب کاربری معامله گر تعریف شده است، می تواند باعث ورود به فرصتهای بزرگتر گردد.

۳-    میزان بهینه پوزیشن های خود را تخمین بزنید

دانستن سایز پوزیشن در هر معامله وابسته مستقیم با میزان سرمایه حساب کاربری بوده و می تواند از باقی مانده حساب در معاملات محافظت نماید. با استفاده از سایز مناسب پوزیشن می توان از میزان تحت ریسک سرمایه موجود در حساب، در هر معامله مطلع گردید. این مبحث به طور مفصل در همین بخش سایت ، در قسمت لات، باز شده است.

برای مثال، اکثر معامله گران موفق فارکس، در هر زمان و هر معامله حداکثر ۲ تا ۳ درصد سرمایه خود را ریسک می کنند. در چنین شرایطی حتی در صورت از دست دادن تمامی آن ۲ درصد، معامله گر هنوز شانس بالایی جهت برگرداندن ضرر خود خواهد داشت. از سوی دیگر، برخی از معامله گران درصد بالاتری از سرمایه خود را ریسک می کنند و در اصل این درصد را وابسته به میزان و احتمال سود دهی تخمینی خود جهت هر معامله می دانند.

۴-    همیشه معامله نکنید

در هر بار ورود به بازار فارکس، خود را ملزم به انجام معامله نکنید. شرایط روحی و احساسی خود را بسنجید و سعی کنید با چشم پوشی از معاملات پر ریسک و یا ورود به بازارهای نوسانی و نامشخص سرمایه خود را حفظ نمایید.

۵-    لورج (اهرم) را درک کنید و به آن احترام بگذارید

لورج به شما امکان سود بردن از معاملاتی با حجم بالاتر از سرمایه واقعی را داده و از سوی دیگر پتانسیل ریسک و ضررهای بالا را نیز افزایش می دهد. اهرم، ابزاری کاربردی است ولی باید در استفاده از آن بسیار محتاط بود. برای مثال یک لورج ۱:۲۰۰ در حساب ۴۰۰ دلاری به این معناست که شما می توانید در یک معامله ۸۰،۰۰۰ دلاری وارد شوید . به این منظور در هر معامله نیاز است سطح ریسک آن را به خوبی درک نمایید، زیرا هیچ گاه نمی توان از پیش بینی های صورت گرفته اطمینان حاصل نمود.

۶-    در هر معامله حد Stop Loss قرار دهید

پس از تعیین حجم هر معامله توسط تخمین درصد معقول تحت ریسک سرمایه، معامله گر می تواند با تکیه به مهارت خود در فارکس وارد پوزیشن گردد. ولی قبل از ثبت پوزیشن حیاتی است که حد تحمل حساب را نیز در نظر گرفت. بسیاری از معامله گران بلافاصله پس از ورود به پوزیشن حد Stop Loss خود را نیز تعیین می نمایند که از قانون مند بودن خود اطمینان کسب نمایند. حد Stop Loss کمک می کند، معامله گر، در مواردی که روند بازار را غلط تشخیص داده، به شکل اتوماتیک از پوزیشن خارج گردد. استفاده از حد Stop Loss یکی از بخشهای حیاتی مدیریت سرمایه در فارکس بوده و باعث می گردد معامله گر بتواند در موارد تغییر جهت پیش بینی نشده روند بازار، موجودی سرمایه خود را تا حد معقولی حفظ نماید.

استاندارد ترین حد ضرر برای معامله گران بازار فارکس، حداکثر ۳ درصد کل سرمایه در هر معامله می باشد، به این معنی که کسی که ۱۰۰۰ دلار سرمایه دارد می بایست حد ضرر خود را در هر معامله طوری قرار دهد که حداکثر پس از اینکه زیانش به ۳۰ دلار رسید معامله خود به خود بسته شود.

برخی از معامله گران از یک حد Stop Loss  تغییر یافته، زمانی که معامله آنها به سود رسیده باشد استفاده می نمایند. به این طریق که پس از اینکه روند بازار باعث گردید معامله سودده گردد، حد Stop Loss اولیه را تغییر داده تا بتوانند سود به دست آمده را در تغییرات پیش بینی نشده بازار حفظ نماید.

۷-    در هر معامله حد Take Profit قرار دهید

به همان اندازه که این امر با ایده کسب سود بیشتر در تضاد است، در تعیین یک هدف و ایده جهت خروج از پوزیشن حیاتی می باشد. حد Take Profit به معامله گر این امکان را می دهد که همواره نیازمند کنترل قیمت در معامله نباشد و یا پس از به دست آوردن سود مورد انتظار خود ، آن را در تغییر روندهای قیمت از دست ندهد. ممکن است این استراتژی برای برخی از معامله گران، به خصوص در روندهای قوی بازار، زیان آور به نظر آید، با این حال همواره در بازار فارکس امکان وقوع تغییر روندهای غیر منتظره نیز وجود دارد. معامله گری که از حد Take Profit استفاده می نماید، میتواند با سود مورد انتظار خود از معامله خارج گردد و پس از اصلاحات قیمت در انتظار فرصتهای بعدی باشد.

۸-    طمعکار نباشید

همواره حس طمع خود را کنترل کنید زیر این حس می تواند شما را به سمت تصمیمات ضعیف و نابخردانه راهنمایی کند. معامله به معنای وارد پوزیشن های سودآور شدن در هر دقیقه نیست، بلکه به معنای وارد پوزیشن درست در زمان درست شدن است.

۹-    هرگز به خود دروغ نگویید

معامله گر فارکس شدن به معنای میلیونر شدن یک شبه با یک حساب ۵۰ دلاری نیست. معامله گران تازه کار با این حس، به اشتباه معامله بیش از حد مبتلا شده و بزودی از چرخه بازار حذف خواهند گردید، هدف خود را منطقی و قابل دستیابی کنید.

۱۰-    از اتفاقات گذر کنید

همواره بازار فارکس مستعد اتفاقات پیش بینی نشده می باشد، خود را برای آن مهیا سازید و اعتماد به نفس خود را با موارد ضرر در حد Stop Loss از دست ندهید. بهتر است به این بی اندیشید که اگر بازار بر خلاف پیش بینی شما پیش رفته و مبلغی را ضرر کرده اید، لااقل کلیه سرمایه خود را از دست نداده اید. اگر برای معامله خود حد Stop Loss  قرار نداده اید و شاهد روند معکوس بازار هستید، جلوی ضرر بیشتر را گرفته و از پوزیشن خارج شوید. در بازار فارکس هرگز نباید در انتظار معجزه بود.

۱۱-    بلند مدت بی اندیشید

هدف گذاری خود را برای سود دهی بلند مدت قرار دهید و سعی کنید هرگز با هدف بازگرداندن ضررهای متحمل شده و یا کسب سود بیشتر اقدام به چشم پوشی از قوانین مدیریت سرمایه و استراتژی های خود نکنید.

۱۲-    اسفاده از مدیریت سرمایه در پلن معاملاتی فارکس

برای به کار گیری مدیریت سرمایه، هدف اول ایجاد یک روش محاسبه شده در استرتژی معاملاتی فارکس و به کار بردن تکنیکهای شرح داده شده بالا در معاملاتی که با مهارت شخصی معامله گر صورت می پذیرد، می باشد. در ابتدا یک معامله گر فارکس باید درک کند که بازار فارکس عموما” یا به سمت روندی پیش رفته و یا در یک بازه مشخص تغییر قیمت می دهد.

درک روندها، یا تخمین محدودیتهای هر معامله، به معامله گر امکان سودآوری بیشتری خواهد داد. به این منظور باید برای مثال نقاط ورود و خروج بهینه را برای پوزیشن تعیین نمود. در روندهای بازار، معامله گر می تواند دنبال کردن روند را در ۸۰ درصد معامله های خود برنامه ریزی کرده و در این حالت نسبت ریسک به سود ۱:۲ را با قرار دادن حد Stop Loss در محلی مناسب ( برای مثال حدود ۱۵۰ پیپ) و حد Take Profit در فاصله دو برابر (حدود ۳۰۰ پیپ) رعایت نماید.

در مثالی دیگر، هرگاه معامله گر تصمیم بگیرد در جهت عکس روند وارد شده و سود خود را از اصلاح قیمت به دست آورد، نسبت ریسک به سود ۱:۱ مناسب می باشد و بهتر از حد Stop Loss و Take Profit نزدیکتر (در حدود ۵۰ پیپ) استفاده نماید.

در حالتی دیگر اگر حرکت بازار در محدوده خاصی صورت می پذیرد، معامله گر پوزیشن خود را در نزدیکی لبه این رنج باز می نماید و برای معامله خود حرکت قیمت تا لبه مقابل را متصور می شود. در این حالت نسبت ریسک به سود ۱:۱.۵ مناسب بوده و باید حد Stop Loss خود را در محلی معنا دار در حدود ۱۰۰ پیپ و حد Take Profit را در حدود ۱۵۰ پیپ قرار دهد.

توجه داشته باشید که در هر دو حالت بازار رنج و بازار روند، میزان ریسک به سود ایده آل ۱:۱.۵ تا ۱:۲ می باشد (به جز معاملات به هدف اصلاح روند) . معامله گران اکثرا” در نیمی از حالات استفاده از این سیستم سود می کنند و حتی در این حالت نیز تراز حساب آنها مثبت خواهد بود. به علاوه این شیوه معامله از تصمیمات احساسی جهت ورود به معاملات جلوگیری خواهد نمود.

مثال: برای درک اهمیت رعایت میزان ضرر در هر معامله به اندازه ۳ درصد کل سرمایه، به دو جدول زیر نگاه کنید، این دو جدول نشان می دهد چنانچه کلا” ۱۰۰۰ دلار سرمایه داشته باشیم  و در هر معامله ۳ درصد آن را ریسک کرده و اتفاقا” همواره هم ضرر کنیم بعد از ۲۳ بار معامله کردن کل سرمایه ما به نصف می رسد ولی اگر ۱۰ درصد ریسک کنیم و همه معاملاتمان نیز همچنان ضرر باشد بعد از ۲۳ بار معامله، تقریبا” چیزی از سرمایه مان باقی نمی ماند.

نتیجه گیری نهایی

دانستن اصول مدیریت سرمایه و محدود نمودن ریسک در معاملات فارکس، می تواند تفاوت حساب کاربری شما در سود دهی پیوسته یا بسته شدن آن به دلیل ضرر بیشتر از حد مارجین باشد. اساسا” معامله در فارکس می تواند یک تجارت جدی همیشگی و سودمند برای کسانی باشد که سرمایه و ریسک خود را آگاهانه مدیریت می کنند.

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس