Select Page

پدیده  ویپ ساو

پدیده ی Whipsaw

·       تعریف

این اصطلاح به حرکت قیمت یک جفت ارز گفته می شود، هنگامی که در یک زمان مشخص به یک سمت حرکت کرده و بلافاصله در جهت مقابل حرکت می کند. به طبع، دو الگوی متفاوت Whipsaw وجود دارد:

–         حالت اول هنگامی است که قیمت در شرایط روند نزولی بوده و در یک حرکت سریع افزایش یافته و به سرعت به روند خود باز می گردد و

–        حالت دوم زمانی است که قیمت دارای یک روند صعودی بوده و در یک حرکت سریع نزول کرده و بلافاصله به روند صعودی خود باز می گردد.

در مثال زیر Shadow بلند کندل استیکی که علامت گذاری شده ، نمونه ای از Whipsaw می باشد.

·       ریشه کلمه Whipsaw

این کلمه برگفته از عملیات برش درخت با اره دوسر می باشد. بدین معنا که معامله گر مانند درخت با حرکت اره بریده می شود. این اتفاق معمولا” در بازارهای دارای نوسانات بالا رخ می دهد و می تواند اتفاقی منفی برای معامله گران کوتاه مدت (Short term) باشد، در صورتی که به طور معمول برای معامله گران بلند مدت(Long term)، الگویی قابل چشم پوشی است.

·       نکات کلیدی

–        الگوی Whipsaw ممعمولا” در بازارهایی با نوسانات بالا رخ می دهد، و به معنای تغییر جهت ناگهانی قیمت می باشد.

–        هیچ قانون و روش مشخصی در راستای مدیریت و برخورد با این الگو در بازار فارکس وجود ندارد.

–        معامله گرانی که رویکرد معامله کوتاه مدت دارند، معمولا” سعی می کنند از این الگو چشم پوشی کرده و روند بلند مدت بازار را در نظر بگیرند.

مثال

یکی از نمونه های شایع این الگو، زمانی است که معامله گره وارد پوزیشن خرید شده و انتظار دارد که قیمت در طول زمان افزایش یابد. فرض کنید معامله گر خرید خود را در اوج قیمت با امید ادامه داشتن روند صعودی انجام دهد، و اگر درست پیش بینی کرده باشد سود خوبی به دست خواهد آورد، ولی به یک باره انتشار یک خبر باعث افت قیمت گردد.

روند بازار فارکس همواره مستعد تغییرات ناگهانی بوده و هر چند که روشهای بسیاری برای پیش بینی الگوهای بازار وجود دارد ولی تاثیر اخبار و رویدادهای اقتصادی، اجتماعی یا سیاسی همواره می تواند از اعتبار این الگوها بکاهد. به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران بازار فارکس، بهترین راه مقابله با این تاثیرات، هماهنگ شدن با تمامی آیتمهای موثر در بازار و همچنین استفاده از دوره های زمانی معنا دار در معاملات می باشد.

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس