Select Page

استفاده بهینه از اندیکاتورهای تکنیکال

استفاده بهینه از اندیکاتورهای تکنیکال

  • مقدمه

همانگونه که می دانید اندیکاتور های تکنیکی بسیاری، در نرم افزارهای معاملاتی فارکس وجود دارند که به ما در تشخیص روندها، میزان متوسط حرکت نمودار قیمت و نقاط اشباع خرید و فروش، کمک می نمایند. اما برخی از این اندیکاتورها، کاری مشابه را انجام می دهند و اطلاعات یکسانی را در اختیار ما قرار می دهند که اگر بدون دانستن اطلاعاتی که هر اندیکاتور به ما می دهد از تعدادی از آنها استفاده نمائیم، ممکن است همه آن تعداد، اطلاعات مشابهی مثلا” در شناخت روند به ما بدهند و ما با آنها نتوانیم اطلاعات مورد نیاز خودمان را از میزان حرکت نمودار قیمت و نقاط اشباع خرید و فروش، بدست آوریم. به شکل زیر توجه فرمائید.

همانگونه که ملاحظه می نمائید در چارت فوق سه نمونه اندیکاتور RSI، Stochastic و MACD قرار گرفته است که همگی آنها اطلاعات یکسانی از شناخت نقاط اشباع خرید و فروش و به ما می دهند. با نگاه به باکس های قرمز مشخص شده در چارت متوجه خواهید شد که هر سه اندیکاتور حرکات مشابهی را انجام می دهند، لذا ورود به معامله، تنها با استفاده از این سه اندیکاتور ما را از سایر اطلاعات تکنیکی چارت بی بهره گذاشته و ممکن است به اشتباه بیافتیم.

در چارت زیر نیز از دو اندیکاتور روند با نامهای ADX و Bollinger Band استفاده شده است که باز هم هر دو اطلاعات مشابهی را از میزان قدرت روند در نمودار قیمت به ما می دهند به این صورت که اندیکاتور بولینجر در هنگام روند نزولی به سمت پائین حرکت کرده و نمودار قیمت به باند پائینی نزدیک می شود و در همین زمان هم اندیکاتور ADX نیز به سمت بالا رفته و روند را تائید می نماید. بنابراین استفاده از چند اندیکاتور با وظایف متفاوت به ما در تحلیل درست نمودار قیمت، کمک بیشتری می نماید.

منبع چارت www.tradecity.com

  • طبقه بندی اندیکاتورها

اندیکاتورهای مختلف و کاربردی در نرم افزارهای معاملاتی، دارای وظایف متفاوتی هستند و هر یک ما را در رسیدن به هدفی مشخص راهنمائی می نمایند. به طور کلی این اندیکاتور ها در چهار گروه متفاوت جای می گیرند که در جدول زیر آنها را می بینیم. البته باید بدانیم برخی از آنها دارای وظایف دوگانه هستند.

 

اندیکاتورهای تشخیص مناطق  اشباع خرید و فروش

اندیکاتورهای تشخیص روند و قدرت آن

اندیکاتورهای تشخیص

میزان نوسان قیمت

اندیکاتورهای تحلیل چارت

Stochastic

ADX

Bollinger Band

Horizontal Lines

RSI

MA

Standard Deviation

Breakouts

CCI

ATR

Fibonacci Retracements

William %

MACD

Keltner Channel

Pullbacks

MACD

Parabolic SAR

Envelops

Fibonacci Extensions

 

Bollinger Band

 

Trend Lines

Ichimoku Cloud

 

Resistance & Support

بنابراین برای تحلیل نمودار قیمت و کسب اطلاعات کافی از همه جوانب چارت، بهتر است از هر ستون یک یا دو اندیکانوری را که بیشتر با آن ارتباط برقرار نموده اید را انتخاب نموده و از انتخاب چندین اندیکاتور از تنها، یکی از ستون های بالا اجتناب نمائید.

  • ترکیب اندیکاتورها

حالا به قسمت جذاب این نوشته رسیدیم، جائیکه که قرار است با دو مثال چارتی، به اطلاعات مفیدی دست پیدا کنیم و موضوع بیشتر و بهتر برایمان روشن گردد.

مثال۱: در چارت زیر از سه اندیکاتور متفاوت و یک ابزار تحلیل چارت استفاده شده است. اندیکاتور RSI که به ما بازیهای قیمت در مناطق اشباع خرید و فروش را نشان می دهد، ADX روندها و قدرتشان را به ما نشان می دهد و از قسمت تشخیص میزان نوسان قیمت اندیکاتور Bollinger استفاده نموده ایم. در زیر به تحلیل نقاط ۱ تا ۵ مشخص شده بر روی چارت با استفاده از اندیکاتورهای فوق و خطوط مورب حمایت و مقاومت خواهیم پرداخت.

منبع چارت www.tradecity.com

نقطه ۱ : قبل از رسیدن به نقطه ۱، اندیکاتور ADX یک روند صعودی را نشان داده و RSI رسیدن آن به منطقه اشباع خرید را تائید می نماید. در طول این روند همانگونه که می بینید خط مورب مقاومت، توسط نمودار قیمت شکسته شده و در همین هنگام ADX به بالای ۳۰ رسیده است که خبر از قدرت مناسب روند می دهد و درست در نقطه شکست علامت خرید داده شده است برای کسب سود تا نقطه ۱.

نقطه ۲ : پس از برخورد نمودار قیمت به خط مورب مقاومت مربوطه در نقطه ۱ ، شکست اتفاق نیافتاده و در این نقطه ADX بازگشت کرده که نشان دهنده کاهش قدرت روند است لذا با توجه به واگرائی اتفاق افتاده در نمودار قیمت و اندیکاتور RSI ، بازگشت قیمت تا نقطه ۲ (حمایت مورب کشیده شده در عکس) محتمل بوده است.

نقطه ۳ : پس از بازگشت نمودار قیمت از نقطه ۲ و عدم شکست حمایت مورب گذشته شده از آن نقطه، احتمال بازگشت قیمت تا باند بالائی اندیکاتور بولینجر (نقطه ۳) وجود داشته است و البته کم شدن قدرت اندیکاتور ADX نیز نوید کم شدن قدرت روند نزولی شروع شده از نقطه ۱ را می داد.

نقطه ۴ : پس از بازگشت قیمت از نقطه ۳ و عدم شکست مقاومت مورب گذشته شده از آن نقطه و با توجه به کم بودن قدرت اندیکاتور ADX  ، بازگشت قیمت از باند بالائی اندیکاتور بولینجر به سمت باند پائینی محتمل بوده است که این اتفاق هم افتاده است.

نقطه ۵ : قیمت پس از برخورد به باند بالائی اندیکاتور بولینجر  در نقطه ۵ و عدم شکست خط مقاومت مورب و همچنین ساخت یک واگرائی در اندیکاتور RSI با نمودار قیمت در آن نقطه، و همچنین ضعیف شدن اندیکاتور ADX با احتمال بالائی می بایست تا باند پائینی اندیکاتور بولینجر بازگشت می نمود که این اتفاق نیز افتاده است.

مثال ۲: در چارت زیر، همانگونه که ملاحظه می کنید از دو اندیکاتور RSI و بولینجر باند به صورت ترکیبی استفاده شده است که خواهیم دید این دو اندیکاتور چه اطلاعات جالبی را از چارت قیمت به ما می دهند.

RSI اطلاعات مربوط به مناطق اشباع خرید و قروش را به ما می دهد. مقادیر زیر ۲۰ و رو به پائین این اندیکاتور، رسیدن به اشباع فروش و احتمال بازگشت را نشان داده و مقادیر میانی آن از عدم وجود نوسان خبر می دهد، همچنین مقادیر بالای ۸۰ خبر از اشباع خرید داده و احتمال بازگشت را بیشتر می نماید.

اندیکاتور بولینجر نه تنها میزان نوسان نمودار قیمت را نشان می دهد بلکه اطلاعاتی نیز از روندهای نمودار قیمت به ما می دهد به این صورت که چنانچه نمودار روی خط وسطی قرار داشته باشد نشان حضور قیمت در یک روند بوده و شکست آن، نشان از احتمال شروع یک بازگشت را بیشتر می نماید، همچنان که قرار گرفتن قیمت در باندهای این اندیکاتور خبر از ضعیف شدن روند می دهد. در چارت زیر می توانید نمونه های بالا را بینید.

منبع چارت www.tradecity.com

  • نتیجه گیری

با توجه به مطالب و مثال های بالا، به طور قطع برایمان روشن شده است که اضافه نمودن چندین اندیکاتور از طبقه بندی های مختلف گفته شده، ما را در رسیدن به یک نتیجه گیری مناسب تر برای تحلیل چارت، بیشتر کمک می کند تا استفاده از چند اندیکاتور از یک گروه مشخص از اندیکاتورها. لذا قبل از تصمیم به ورود به یک پوزیشن شایسته است برای هر یک از تحلیل های مورد نیازمان اعم از وجود روند، رسیدن قیمت به محدوده های اشباعی خرید و فروش، میزان نوسانات قیمت در بازه زمانی و یا شکست ها و بازگشتهای اصلاحی نمودار قیمت، از یک یا دو اندیکاتور از ۴ طبقه گفته شده در بالا، تائیدیه اخذ گردد.

توجه!

این استراتژی و سایر استراتژی ها و سیگنالهای گفته شده در سایت، تنها یک پیشنهاد از طرف FXKAR.COM  بوده و این سایت هیچ گونه مسولیتی در قبال عواید و یا زیانهای ناشی از استفاده از آن را بر عهده ندارد. توصیه ما این است که برای آزمایش استراتژی ها از حساب واقعی استفاده نگردد.

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس