Select Page

5 خطای رایج، بین معامله گران مبتدی در بازار فارکس

5 خطای رایج، بین معامله گران مبتدی در بازار فارکس

هیچ چیز بیشتر از زیانی که خود معامله گران ممکن است با بروز اشتباهات فاحش، به خودشان وارد آورند نمی تواند زیان بار باشد. در متن زیر ۵ خطای فاحش که بین معامله گران مبتدی بسیار رایج بوده و موجبات زیان های شدیدی را برای آنها فراهم آورده است، به شما معرفی می کنیم.

از آنها دوری کنید تا موفقیت در معاملات همیشه همراه تان باشد.

  • اعتماد به نفس کاذب

وجود اعتماد به نفس برای انجام معامله در بازارهای مالی خصوصا” در انجام ریسک های منطقی و بهره برداری از فرصت های خوب بازار، حیاتی است ولی اعتماد به نفسی که به شما می گوید ” شما با توجه به شناختی که از بازار دارید دارای پتانسیل انجام معاملات سودآور هستید” نه اعتماد به نفسی که به شما می گوید “شما همه چیز را از بازار می دانید و هر معامله ای که انجام دهید به پیروزی ختم می شود” زیرا مورد دوم اعتماد به نفس بیش از اندازه است که به اعتماد به نفس کاذب معروف است.

برای کم کردن میزان اعتماد به نفس کاذب در وجود خود باید خودتان و توانائی های وقعیتان را بهتر بشناسید، باید از محدودیتهای خودتان آگاه شوید و همواره این احتمال را بدهید که شما هم ممکن است اشتباه کنید.

در عین داشتن اعتماد به نفس، فروتن باشید.

  • انجام معاملات بی حساب

این مورد، شامل انجام معاملات پر تعداد، معاملات پر حجم و معاملات با درصد ریسک حساب نشده می گردد. عنصر صبر در انجام یک معامله خوب بسیار مهم است. مهم نیست دو ساعت یا دو هفته معامله نکنید، مهم این است که صبر کنید تا همه علائم ورود به یک پوزیشن به صورت همسو، نشانه های ورود را نمایان کنند. یکی از اشتباهاتی که معامله گران را وادار به انجام معاملات بی حساب می نماید نشستن جلوی چارت و ساعتها نگاه کردن به تایم فریم های مختلف و انواع الگوهای رفتاری قیمت است که انسان را به انجام معامله به هر قیمتی ترغیب می نماید.

یکی دیگر از خطاهای فاحش در این گروه، انجام معامله به هر قیمتی، برای جبران یک یا چند زیان ایجاد شده از معاملات قبلی است که همواره نیز به بروز اشتباهات فاحش بیشتری می انجامد. برای دوری کردن از این اشتباه بهتر است موارد زیر رعایت گردد:

  • در هنگام معامله از وجود تمرکز و حضور ذهن خود مطمئن شوید.
  • در هنگام معامله مطمئن شوید ذهنتان در موقعیت مناسبی قرار داشته و از احساسات منفی مثل ترس، اضطراب، طمع وبی صبری در آن، خبری نیست.
  • برنامه مناسب معاملاتی داشته باشید و از آن پیروی کنید به این معنی که اگر از درستی برنامه و استراتژی خود مطمئن هستید اجازه ندهید با بروز یک زیان کوچک از آن صرف نظر کنید.
  • تمرکزتان علاوه بر هدف گذاری برای کسب سود به انجام درست فرآیند معامله و رعایت قوانین مدیریت سرمایه هم باشد.
  • استفاده از اهرم بزرگ

همانگونه که می دانید، اهرم در بازار فارکس به معنی انجام معاملات بزرگ با موجودی کم می باشد. برای مثال اگر شما از اهرم ۱:۱۰۰در حساب کاربریتان استفاده می کنید می توانید با ۱۰۰۰ دلار موجودی، معامله ای به بزرگی ۱۰۰،۰۰۰ دلار انجام دهید و این به این معنی است که با پولی ناچیز می توانید سودی بزرگ بدست آورید. اما آن روی سکه ی اهرم، ضرری بزرگ نیز نهفته است که در صورت انتخاب پوزیشن اشتباه می تواند محتمل باشد، ضرری که می تواند کل موجودی حسابتان را به صفر برساند.

بنابراین اولا” سعی کنید از اهرم های بالا استفاده نکنید و ثانیا” موکد توصیه می گردد اصول مدیریت سرمایه در باز کردن پوزیشن، خصوصا” قرار دادن حدود ضرر پائین و رعایت حجم پوزیشن منطبق با حداکثر زیان ۳ درصد از موجودی در هر معامله، رعایت گردد.

  • انجام معاملات همسو

برخی معامله گران مبتدی از موضوع همبستگی جفت ارزها (Correlation) اطلاعی ندارند و همزمان وارد پوزیشنهای یکسان در ۲ یا چند جفت ارز با ضریب همبستگی مثبت و بالا، می شوند و این در حالی است که اینگونه جفت ارزها حرکات قیمتی یکسان داشته و در صورت اشتباه در تشخیص درست حرکت آتی قیمت آنها، ضرری چند برابری به حساب کاربری تحمیل می نمایند. بنابراین بهتر است چنانچه قصد ورود به پوزیشن، خصوصا” پوزیشن های یکسان در چندین جفت ارز دارید، از ضریب همبستگی آنها اطلاع پیدا نمائید.

  • تغییر حد ضرر

آخرین مورد در این طبقه بندی، انجام تغییرات بر روی حد ضرر می باشد به این گونه که برخی معامله گران مبتدی بدلیل اطمینان بیش از اندازه به پوزیشنی که وارد آن شده اند، هر بار که قیمت به نزدیکی حد ضرری که خود تعیین نموده اند می شود، آن را تغییر می دهند تا معامله بسته نشود، در صورتی که این کار ضرری غیر قابل جبران به آنها خواهد زد. بنابراین شایسته است چنانچه منطقی پشت انتخاب حد ضرر بوده است، آن را پذیرفته و وقتی قیمت به آن نزدیک می شود، آن را تغییر ندهید، چرا که رسیدن قیمت به حد ضرر به معنی پیش بینی نادرست شما بوده و باید آن را قبول نمائید.

 

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس