Select Page

Pivot Point   نقاط چرخشی

PIVOT POINTS

تعریف

اندیکاتور  Pivot Point یا به طور خلاصه PP ، در فارکس این موضوع را روشن می کند که بازار چه موقع از حالت صعودی به نزولی، یا بر عکس، تغییر جهت می دهد. این اندیکاتور همانند یک محور مرکزی و یک لولا عمل می کند که در بالا و پائین آن خطوط مقاومت و حمایت قرار گرفته اند. این اندیکاتور قابلیت محاسبه دستی هم دارد اما برای سهولت تعیین آن، با توجه به اینکه در اکثر نرم افزارهای معاملاتی وجود ندارد، می بایست آن را دانلود کرده و در نرم افزار معاملاتی  نصب گردد. این اندیکاتور بیشتر توسط معامله گران کوتاه مدت برای تعیین نقاط ورود، خروج و حدود سود و زیان مورد استفاده قرار می گیرد.

اجزاء اندیکاتور

با دانلود فایل این اندیکاتور از سایت متا تریدر ۵، نصب و اجرای این اندیکاتور (روش نصب در فایل آموزشی کار با متا تریدر۵ آورده شده است)  خواهیم دید که این اندیکاتور در محوریت یک خط که همان PP می باشد و تعیین ۳ خط مقاومت در بالای آن و ۳ خط حمایت در زیر آن ، مشخص شده است.

  • خطوط مقاومت از نزدیک ترین خط به PP تا دور ترین آنها با اسامی R1، R2 و R3 به کار می روند و به ترتیب با ضخامت بیشتری به نمایش در می آیند که نشانه ی میزان اهمیت آنها است.
  • خطوط حمایت نیز از نزدیک ترین خط به PP تا دور ترین آنها با اسامی S1، S2 و S3 به کار می روند  و به ترتیب با ضخامت بیشتری به نمایش در آمده اند که نشانه ی میزان اهمیت آنها است.
  • در نزدیک به ۴۵ درصد مواقع، قیمت در بالای R1 و پائین S1 قرار دارد.
  • در نزدیک به ۱۵ درصد مواقع، قیمت در بالای R2 و پائین S2 قرار دارد.
  • در نزدیک به ۵ درصد مواقع، قیمت در بالای R1 و پائین S1 قرار دارد.

موارد فوق نشان می دهد قیمت در بیشتر مواقع و نزدیک به ۵۵ درصد مواقع بین دو خط R1 و S1 قرار دارد. برای درک موضوع به چارت زیر توجه فرمائید.

کاربرد / سیگنال

معمولا” معامله گران به دلیل سهولت استفاده از اندیکاتور هائی مثل MACD و RSI  سعی می کنند از سیگنال های آنها برای ورود و خروج از بازار استفاده نمایند ولی استفاده از آنها در کنار Pivot Point می تواند به سیگنال های بسیار بهتری بی انجامد چرا که رفتار اکثر معامله گران بازار و میزان حرکت قیمت در بین خطوط مقاومت و حمایت اصلی و فرعی ،در این اندیکاتور منعکس می گردد که می تواند کمک شایان توجهی به معامله گران فارکس در تعیین نقاط ورود و خروج بنماید.

از PP به دو صورت در تایم فریم های متوسط به بالا ( H1 به بالا( می توان استفاده نمود :

  • برای تعیین روند کلی بازار، به این صورت که وقتی قیمت در بالای این خط قرار دارد، نشانه صعودی بودن بازار است و وقتی قیمت در زیر آن قرار دارد نشانه نزولی بودن روند کلی بازار می باشد.
  • برای تعیین نقاط ورود و حدود سود و زیان، به این ترتیب که وقتی قیمت هر یک از خطوط R1 تا R3 را
    می شکند، در هنگام شکست وارد پوزیشن خرید شده و حد ضرر را کمی زیر همان خط مقاومت و حد سود را کمی زیر مقاومت بعدی قرار می دهیم و هنگامی که قیمت، هر یک از خطوط S1 تا S3 را می شکند، در هنگام شکست وارد پوزیشن فروش شده و حد ضرر را کمی بالای همان خط حمایت و حد سود را بالای حمایت بعدی قرار می دهیم. به شکل زیر که مربوط به بخش شکست خطوط مقاومت می باشد توجه فرمائید.

تحلیل واگرائی

همانگونه که قبلا” نیز گفته شد ترکیب PP با یکی از نوسانگرهای MACD یا RSI نیز می تواند بسیار مفید واقع گردد، چرا که بحث واگرائی نمودار MACD یا RSI با نمودار قیمت می تواند تشخیص بهتری از احتمال ایجاد روند قوی به ما بدهد. به شکل زیر توجه فرمائید که در آن قیمت به مقومت R3 برخورد کرده است و قصد پائین آمدن دارد و در اینجا واگرائی نمودار قیمت با MACD ، نزول قیمت را برای ما مسجل می نماید. لذا می توانیم با ورود به پوزیشن فروش سود مناسبی کسب نمائیم.

نکته: روش معامله در واگرائی به طور مفصل در بخش معامله در فارکس توضیح داده شده است.

 

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس