Select Page

انواع دستورات و شرایط اجرا

 

دستور بازار (Market Order)

دستور بازار، همان دستور مشتری برای خرید یا فروش یک ابزار مالی در قیمت جاری بازار است. در این شیوه، تراکنش بلافاصله از طریق پلت فرم تجاری انجام می شود و قیمت نیز توسط کارگزار در پنجرۀ دستور بازار و یا از طریق تلفن ارائه و نمایش داده می شوند.

مشتری در پنجرۀ دستور بازار می تواند حداکثر انحراف قیمت مجاز اجرای دستور از قیمت خواسته شده را تنظیم کند. در مواقعی که تغییر قیمت شدیدی رخ دهد یا اینکه تاخیری در شبکه ایجاد شود، باز کردن یک پوزیشن معاملاتی به طرق زیر میسر است:

  • اگر قیمت جاری بازار از انحراف تعیین شده بالاتر باشد، به مشتری یک قیمت بازار جدید داده خواهد شد. در این حالت، مشتری می تواند قیمت جدید برای دستوری که باید اجرا شود را بپذیرد.
  • اگر قیمت جاری بازار درون انحراف تعیین شده باقی بماند، پوزیشن در این قیمت بازار باز خواهد شد.

دستور در حال انتظار (Pending Order)

دستور در حال انتظار، دستور مشتری برای باز کردن یک پوزیشن معاملاتی در قیمت متفاوت با قیمت جاری بازار است.

انواع دستورهای در حال انتظار:

    • Sell Limit – یک دستور فروش در قیمتی بالاتر از قیمت جاری بازار
    • Buy Limit – یک دستور خرید در قیمتی پایین تر از قیمت جاری بازار
    • Sell Stop – یک دستور فروش در قیمتی پایین تر از قیمت جاری بازار
    • Buy Stop – یک دستور خرید در قیمتی بالاتر از قیمت جاری بازار

هنگامی که قیمت بازار به قیمتی برسد که در دستور تنظیم شده است، دستور خرید یا فروش اجرا می شود. دستورهای “فروش حد(Sell Limit)” یا “خرید حد(Buy Limit)” در قیمت یا در یک قیمت بهتری اجرا می شوند که توسط مشتری تنظیم شده است. دستورهای “فروش ایست(Sell Stop)” یا “خرید ایست(Buy Stop)” در قیمتی اجرا می شوند که توسط مشتری تنظیم شده است مگر در مواقعی که شکاف قیمتی (Gap) رخ دهد که در آن صورت دستور ممکن است در اولین قیمتی که در بازار قابل دسترس باشد اجرا گردد.

دستورهای حد و ایست متصل (Linked Limit and Stop Orders)

دو نوع اصلی از دستورهای متصل به یک پوزیشن باز یا یک دستور در حال انتظار وجود دارند که عبارتند از “توقف ضرر” و “گرفتن سود”:

  • دستور “توقف ضرر” (Stop loss – S/T) به این منظور طراحی شده است که بتواند ضررهای احتمالی را متوقف کند و در قیمتی بدتر از قیمتی که پوزیشن در آن باز شده است یا قیمتی که برای اجرای دستور در حال انتظار تعیین شده است، تنظیم می شود.
  • “گرفتن سود” (Take Profit – T/P) برای بستن یک پوزیشن پس از رسیدن به سطح سودی معین طراحی شده است و در قیمتی بهتر از قیمتی که پوزیشن در آن باز شده است یا قیمتی که برای اجرای دستور در حال انتظار تعیین شده است، تنظیم می شود.

هرگاه قیمت به سطحی که در یک دستور متصل “توقف ضرر” یا “گرفتن سود” تعیین شده است برسد، پوزیشن بطور خودکار بسته می شود.

دستورهای متصل “توقف ضرر” یا “گرفتن سود” پس از بسته شدن پوزیشن یا لغو دستور در حال انتظار، بطور خودبخود حذف می شوند. 
دستور “گرفتن سود” در قیمت و یا در قیمتی بهتر که توسط مشتری تعیین شده است، اجرا می شود.
دستور “حد ضرر” در قیمتی که توسط مشتری تعیین شده است اجرا می شود به غیر از مواردی که شکاف قیمتی (gap) رخ می دهد که در آن صورت دستور ممکن است در اولین قیمتی که در بازار در دسترس قرار گیرد اجرا گردد.

OCO – یکی دیگری را لغو می کند (فقط در پلت فرم تجاری NetTradeX)

دستور OCO ترکیبی است از دو دستور در حال انتظار که برای باز کردن یک پوزیشن معاملاتی در قیمتی متفاوت با قیمت جاری بازار تنظیم می شود. اگر یکی از دو دستور اجرا شود، دستور دیگر بطور خودبخود حذف می گردد.

ضوابط و شرایط مربوط به اجرای “دستور در حال انتظار” در مورد دستورهای OCO نیز صدق پیدا می کنند.

دستور فعال شده (در پلتفرم های معاملاتی NetTradeX و MetaTrader 5)

دستور فعال شده یک دستور در حال انتظار است که هرگاه قیمت به سطح فعالسازی برسد ثبت می شود. سیاست اجرای دستور در حال انتظار برای دستورهای فعال شده نیز بکار برده می شوند. در پلتفرم MetaTrader 5 دستورهای فعال شده، Buy Stop Limit و Sell Stop Limit نامیده می شوند.

حالت Trailing Stop (حالت حد ضرر متحرک)

حالت “حد ضرر متحرک” مکانیزم جابجایی خودکار یک دستور “توقف ضرر” (S/T) متصل را طبق قانون ذیل در برمی گیرد: اگر سود یک معامله بیشتر از فاصلۀ ثابت تنظیم شده شود، دستور “توقف ضرر” به همان سطحی حرکت می کند که در آن اختلاف بین قیمت جاری بازار و قیمت دستور برابر با این فاصله است.

اگر از ابتدا دستور “توقف ضرر” (S/T) تنظیم نشده باشد، اما حالت “حد ضرر متحرک” تنظیم شده باشد، در آن صورت هرگاه سود برابر با فاصلۀ تعیین شده در حالت “حد ضرر متحرک” شود، دستور “توقف ضرر” بطور خودکار در قیمت باز شدن پوزیشن معاملاتی تنظیم می شود.

حالت “حد ضرر متحرک” در پلت فرم تجاری نت ترید ایکس (NetTradeX)، وصل به سرور است. به این ترتیب حتی اگر مشتری پلت فرم را ببندد یا اتصال آن را به اینترنت قطع کند، حالت “حد ضرر متحرک” همچنان فعال باقی خواهد ماند.

 

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس