Select Page

سطوح حمایت و مقاومت    

RESISTANCE & SUPPORT

 

سطوح حمایت و مقاومت

در تحلیل تکنیکی سطوح کف و سطوح سقف روند توسط اسامی مناسب شان مشخص می شوند. سطوح کف، سطوح حمایت Support؛ و سطوح سقف، سطوح مقاومت  Resistanceهستند. این سطوح محوطه هایی هستند که اکثر معامله گران در آنها خواهان خرید یا فروش یک دارائی هستند.

سطح حمایت، محوطه هایی را نشان می دهد در آنها تمایل به خرید بالا است یعنی فشار خرید در نزدیکی آنها از فشار فروش بیشتر است. قیمت در این سطح برای خرید بسیار جذاب است و اکثر معامله گران در زمانیکه قیمت به یک سطح حمایت می رسد اقدام به خرید می نمایند.

سطح مقاومت، محوطه هایی را نشان می دهد که در آن تمایل به فروش بالا است یعنی فشار فروش در نزدیکی آنها از فشار خرید بیشتر است. معامله گران مایلند در این سطح اقدام به فروش کنند و زمانیکه قیمت به این محوطه می رسد دارائی مورد نظرشان را به فروش برسانند.

نحوۀ ترسیم خطوط حمایت و مقاومت

سطوح حمایت و مقاومت یک بخش اساسی از تحلیل تکنیکی است که برای تشخیص روند و اتخاذ تصمیمات معاملاتی مورد استفاده قرار می گیرند. این سطوح روندها را مورد سنجش قرار می دهند و آنها را تائید می کنند و باید توسط هر معامله گری که تحلیل تکنیکی را بکار می برد مورد استفاده قرار گیرند.

سطح حمایت توسط خطی نشان داده می شود که نقاط کف قیمتی در گذشته را به هم وصل می کند. این خط بسته به روند اصلی (جهت غالب حرکات قیمت) می تواند توسط یک خط افقی یا یک خط شیب دار نشان داده شود.

 

  • اگر روند، صعودی باشد خط روندی که کف های قیمتی (Higher Low) ها را بهم وصل می کند به عنوان یک حمایت با شیب مثبت در نظر گرفته می شود.

 

  • اگر روند، نزولی باشد خط روندی که سقف های قیمتی (Lower High) ها را بهم وصل می کند به عنوان یک مقاومت با شیب منفی در نظر گرفته می شود.

 

  • در یک روند افقی خط روند تحتانی به عنوان یک حمایت افقی و خط روند فوقانی به عنوان یک مقاومت افقی در نظر گرفته می شود.

محدوده حمایت و مقاومت

گاهی ممکن است نمودار قیمت در یک محدوده ی قیمتی و نه در یک خط اقدام به بازگشت نماید که در چنین شرایطی به آن محدوده ها، محدوده های حمایت و مقاومت گفته می شود.

تشخیص روندها

برای تشخیص یک روند صعودی، هر سطح حمایت باید بالاتر از سطح حمایت قبلی خود باشد و یا هر سطح مقاومت باید بالاتر از سطح مقاومت قبل تر از خود باشد. در غیر اینصورت، هرگاه سطح حمایت تا کف قبلی اش پایین برود، این نشان می دهد که روند صعودی به پایان رسیده یا اینکه حداقل تبدیل به یک روند افقی شده است.

برعکس، برای تشخیص یک روند نزولی، هر سطح حمایت باید پایین تر از سطح حمایت قبل تر از خود باشد و یا هر سطح مقاومت باید پایین تر از سطح مقاومت قبلی خود باشد. اگر سطح حمایت از سطح حمایت قبل تر از خود بالاتر بیاید، علامتی است از تغییر روند موجود.

یک روند صعودی تمایل دارد که به یک روند نزولی تبدیل شود، به این ترتیب که اوج های قیمتی بالاترش و کف های قیمتی بالاترش تبدیل به اوج های قیمتی پایین تر و کف های قیمتی پایین تر می شوند. و بر عکس، یک روند نزولی می تواند تبدیل به یک روند صعودی شود به این ترتیب که نقاط اوج قیمتی پایین تر و کف های قیمتی پایین ترش تبدیل به نقاط اوج بالاتر و کف های قیمتی بالاتر می شود. به عبارت دیگر، یک سطح مقاومت تبدیل به یک سطح حمایت می شود و یک سطح حمایت تبدیل به یک سطح مقاومت می شود.

 

این نوع از وارونگی در سطوح حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکی تحت عنوان “بهبود”، “اصلاح” یا “وارونگی روند” شناخته می شود.

  • در صورتیکه قیمت ها از سطح حمایت عبور کنند (شکست ایجاد شود) و به پایین بروند (البته احتمال انحراف معین وجود دارد)، سرمایه گذاران فرض را بر این می گیرند که قیمت به ریزش ادامه خواهد داد. حمایت قبلی تبدیل به یک سطح مقاومت جدید می شود که انتظار می رود از رشد قیمت ها ممانعت بعمل آورد.
  • در صورتیکه قیمت ها از سطح مقاومت عبور کنند (شکست ایجاد شود) و بالا بروند (البته احتمال انحراف معین وجود دارد)، سرمایه گذاران فرض را بر این می گیرند که قیمت به رشد ادامه خواهد داد. مقاومت قبلی تبدیل به یک سطح حمایت جدید می شود که انتظار می رود از ریزش قیمت ها ممانعت بعمل آورد.

تا مادامیکه قیمت بین سطوح مقاومت و حمایت باقی می ماند، انتظار می رود که روند ادامه پیدا کند.

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس