Select Page

اسپرد ثابت و شناور

اسپرد چیست

اسپرد عبارت است از تفاوت قیمت های Bid و Ask. اسپرد به پیپ محاسبه می شود.

اسپرد تاثیر قابل توجهی بر سوددهی معاملات دارد. اندازۀ اسپرد یک عامل مهم در حین معامله است زیرا اسپرد زیاد باعث می شود مشتری در حین معامله متحمل ضرر گردد.

انواع اسپرد در معامله

کارگزارهایی که در بازارهای فارکس و CFD کار می کنند انواع مختلفی از حساب های معاملاتی را به مشتریان شان ارائه می دهند. این حساب ها دارای شرایط معاملاتی مختلف به همراه روش های متنوع تشکیل اسپرد هستند.

دو نوع اسپرد وجود دارند:

  1. اسپرد ثابت
  2. اسپرد شناور

اسپرد ثابت

اسپرد ثابت چیست؟همانطوریکه از نامش مشخص است، اسپرد ثابت در طی زمان و نوسانات کلی بازار تغییر نمی کند. هرچند اگر نقدینگی کم باشد و نوسان بالا باشد، اسپرد بطور موقتی تغییر می کند و به یک سطح جدید اسپرد ثابت تبدیل می شود. پس از آنکه بازار به شرایط عادی برگردد، اسپرد نیز به سطح معمولی اش بازخواهد گشت. هرچند، علی رغم این وضعیت های نادر معامله با اسپرد ثابت برای مشتریان راحت تر و سودمندتر است زیرا قابل پیش بینی تر و در نتیجه دارای خطر کمتری است.

در سال های اخیر به دلیل وجود رقابت بالا، شرکت های کارگزاری دائماً در تلاش هستند تا ابتکارات جدیدی را به مشتریان شان ارائه دهند که اسپرد را نیز شامل می شود. بر تعداد شرکت هایی که اسپردهای شناور ارائه می دهند بطور دائم افزوده می شود.

 

EUR / USD

1.09123

1.09141


اسپرد = Ask Bid=   ($ ۱.۰۹۱۴۱ – $ ۱.۰۹۱۲۳) = ۰.۰۰۰۱۸

اسپرد شناور

اسپرد شناور چیست؟اسپرد شناور در بازارهای فارکس و CFD عبارت است از تغییر مداوم میزان قیمت بین Ask و Bid. اسپرد شناور یک پدیدۀ بازار کامل محسوب می شود و اغلب اوقات توسط ارتباطات بین بانکی تعیین می شود. بنابراین در کنار حساب های معاملاتی معمولی که دارای اسپرد شناور هستند، تعدادی از شرکت ها به مشتریان شان حساب های مشهور ECN (شبکۀ ارتباطات الکترونیکی) را ارائه می دهند. کارگزار فارکس ECN پلتفرمی را ارائه می دهد که در آن فعالان (بانک ها، بازارسازها و سرمایه گذاران خصوصی) با قراردادن دستورهای خرید و فروش در سیستم با یکدیگر معامله می کنند. معمولاً مشتری ها در پلتفرم های ECN اسپردهای کمتری دارند اما همزمان در حین عملیات شان به کارگزار کارمزد می پردازند.

بطور کلی در صورت مقایسه این دو نوع اسپرد و تصمیم گیری دربارۀ اینکه کدام اسپرد برای مشتری سودمندتر است، از نقطه نظر ما اسپرد شناور سودمندتر است البته به شرط آنکه کمتر باشد.

معمولاً کارگزارها در هنگام تبلیغ اسپرد شناور بر عامل واقعی بودن “بازار” و اینکه اسپرد از اسپرد ثابت کمتر است تاکید می کنند. از منظر تئوری این موضوع صحیح است اما در عمل و در معاملات واقعی، بخصوص در یک بازار فعال و دارای نوسان، مشتریان با اسپرد شناور با مشکلاتی موجه می شوند که آمادگی مواجه با آنها را ندارند. یکی از این مشکلات این است که ممکن است اسپرد برای جفت ارزهای اصلی ۸ تا ۱۰ پیپ افزایش پیدا می کند. ضمن اینکه دستورها در قیمت های بسیار بالاتر از آنچه که اسپرد نشان می دهند اجرا می شوند در نتیجه مشتری نمی تواند به کارگزار شکایت کند. معامله گرانی که بطور سیستماتیک همواره از دستورهای Stop استفاده می کنند نمی توانند معامله شان را پیش بینی کنند زیرا کارگزار می تواند دستورهای Stop را مختل و دلیل آن را نیز وضعیت بازار اعلام کند.

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس