Select Page

استراتژی خرید و حفظ

BUY & HOLD STRATEGY

استراتژی Buy-and-Hold

استراتژی خرید و نگهداری (B & H) در بازارهای سهام بسیار محبوب است، اما در بازار فارکس اغلب بی فایده و حتی خطرناک است. بسیاری از منابع علمی استفاده از این استراتژی را جهت معامله ارز پیشنهاد نمی کنند. در حالی که محدودیت های خاصی برای استفاده از این استراتژی در بازار فارکس در مقایسه با بازار سهام وجود دارد، برای بسیاری از معامله گران ارز در فارکس جذاب بوده و  مورد استفاده قرار می گیرد.

همانگونه که از عنوان استراتژی پیداست، این سیستم شامل دو مرحله “انتخاب و خرید” محصول در فارکس و مرحله بعدی نگهداری آن در دراز مدت به هدف سودآوری می باشد. با اینکه به نظر می رسد در این استراتژی تنها پوزیشن خرید وجود داشته باشد، ولی معامله گران محدود نبوده و یک پوزیشن فروش نیز در بازار فارکس می تواند معنایی مشابه داشته باشد.

 

در فارکس هم امکان پذیر است

استدلال اصلی متخصصان فارکس در خصوص مناسب نبودن این استراتژی بر این اساس است که ارزها مزیتهای اصلی سهام را ندارند. در حالی که ارزش یک شرکت ممکن است به دلیل برخی رویدادهای اساسی (به عنوان مثال: ورود به بازارهای جدید، اختراع موفق، عدم وجود بازار رقابتی و غیره) صدها درصد افزایش یابد ولی ارزش ارزها در برابر یکدیگر نمیتواند در بلند مدت دارای یک روند ثابت باشد. تنها مورد نقض این اصل می تواند در خصوص ارزش ارز کشورهای جهان سوم باشد. که ارزش ارز آنها  به دلیل آشفتگی های سیاسی و یا اقتصادی به سرعت کاهش می یابد. البته این نمونه ارزها در دامنه کاربرد این استراتژی قرار ندارند. در حالی که ناتوانی ارزها در مقایسه با سهام موجب کاهش ارزش معاملات می شود، از سوی دیگر معاملات بلند مدت در بازار فارکس انعطاف پذیر تر و قابل کنترل تر می باشد.

یکی از موانع محتمل در استفاده از این استراتژی در بازار فارکس مرتبط با بروکر های آن می باشد.

اول، باید این بروکرها جهت برنامه های دراز مدت قابل اعتماد بوده و قادر به پرداخت سرمایه و سود معامله گر باشند.

دوم، از آنجایی که نیاز است پوزیشن های خود را برای دراز مدت باز نگه داریم، در این بازه بروکرها اسپرد و کمیسیون مشخصی را از حساب کم خواهند نمود.

نیازی به گفتن نیست که در این دسته از معاملات فارکس درآمد ناشی از کمیسیون و اسپرد، مبلغ قابل توجهی را شامل نگردیده و تنها فرصت سود برای بروکرها در تنظیم نرخ بهره (به نفع خودشان) می باشد. به همین دلیل است که انتخاب بروکر برای پوزیشن های B & H تقریبا به اندازه انتخاب ارزها مهم است.

 

این سیستم به گونه ای قرض گرفتن پول با بهره کم و سرمایه گذاری آن در معامله ای با نرخ سود بالا (carry trade) می باشد.

شباهاتی بسیاری را می توان بین استراتژی های B&H و Carry Trade پیدا کرد:

  • در هر دو مورد دوره نگهداری کالای خریداری شده بلند مدت است.
  • هر دو از تفاوتهای نرخ بهره سود می برند.
  • در هیچ یک نقاط خروج و ورود به معامله تعریف شده نمی باشند.

با این وجود تفاوتهای مهمی نیز بین این دو استراتژی مشاهده می شود:

  • در روش B&H، استفاده از یک Stop Loss یا Trailing Stop می تواند مزیت به حساب آید.
  • بر خالف استراتژی Carry Trade ، سیستم B&H نیازمند یک سیستم ثابت و رو به رشد اقتصاد جهانی نمی باشد.
  • با این وجود که بهره مندی از نرخ بهره مثبت در سیستم B&H یک مزیت است، ولی جز نیازهای اصلی این استراتژی نمی باشد.
  • ورود به یک پوزیشن خوب B&H نیازمند شرایط و بررسی های بیشتری بوده و تنها تفاوت نرخ مثبت نرخ بهره کافی نمی باشد.

 

مشخصه های اصلی این استراتژی

 

  • پتانسیل سودآوری بلند مدت.
  • با پرداخت نرخ بهره شبانه سود دهی معاملات افزایش می یابد در صورتی که اگر منفی باشد، یک نقطعه ضعف خواهد بود.
  • این استراتژی به سبک Set-and-forget می باشد.
  • نقاط ورود و خروج شفاف نمی باشند.
  • به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد. خصوصا در شرایطی که Swap منفی می شود.
  • بروکر مورد استفاده باید قابل اطمینان باشد.

 

چگونه معامله کنیم

 

  • در استراتژی B&H انتخاب جفت ارز مناسب نقش حیاتی دارد. ایده آل، جفت ارزی است که در روند مثبت بازار به نفع معامله، میزان Swap مثبت داشته باشد. ولی اگر میزان Swap منفی در مقایسه با سود بلند مدت ناچیز باشد قابل چشم پوشی است.
  • در نظر گرفتن عوامل بنیادی تغییرات بازار مانند سیاستهای بانک مرکزی، احساسات عمومی و روند نرخ بیکاری بسیار مهم بوده و می توانند نقش راهنما در معامله را داشته باشند.
  • جهت جلوگیری از از دست دادن سرمایه در این استراتژی نیاز است با حداقل لورج معامله نموده و به انداز ه کافی از free margin برخوردار بود.
  • در این استراتژی ادامه دادن پوزیشنهای جاری، هر چند ممکن است باعث سودآوری گردد، ولی هیچ گاه به اندازه رعایت اصول معاملاتی بازار فارکس اهمیت نخواهد داشت. انتظار جهت باز پس گیری ضررهای متحمل شده ممکن است به از دست دادن کل سرمایه بی انجامد و تنها در شرایط خاصی منطقی می باشد.
  • در این استراتژی نیاز است از دوره های انتظار بلند مدت استفاده گردد. این دوره های زمانی ممکن است برای سالها و حتی قرنها ادامه داشته باشند.
  • خروج از پوزیشن های B&H حتی از ورود به آنها نیز پیچیده تر است. اصولا معامله گری که با هدف بلند مدت بر اساس این استراتژی وارد پوزیشن می گردد، تا زمانی که به سرمایه خود نیاز نداشته باشد و یا تغییرات چشمگیر منفی در روند قیمت مشاهد نکند از پوزیشن خارج نخواهد شد. به جز شرایط ذکر شده ممکن تصمیم به خروج منوط به کسب سود قابل ملاحظه و یا احتمال از دست دادن سرمایه گردد.

 

مثال

اولین مثالی که ارایه می گردد مربوط به جفت ارز USD/RMB (USD/CNY) می باشد. که مدت زیادی است به دلیل توازن منفی تجاری آمریکا با چین و همچنین اقدامات People’s Bank of China دارای روند نزولی می باشد. معامله با این جفت ارز نه تنها می توانسته بسیار سود آور باشد بلکه سودآوری خوبی هم به دلیل نرخ بهره پایین ارز RMB و بالا بودن نرخ بهره USD به دنبال خواهد داشت.

USD/CNY

 

 

مثال دوم مرتبط با EUR/CHF می باشد. (بخش مرتبط با قبل از سال ۱۹۹۹ در این چارت ساختگی بوده ولی معتبر می باشد). این جفت ارز از سال ۱۹۷۰ در یک روند نزولی معنی دار قرار دارد و ورود به یک پوزیشن فروش B&H می توانسته بسار سودمند باشد. با این حال حساب معامله گر می بایست تحمل عقب گرد های (drawdown) جدی بسیاری  به همراه تاثیرات زیان آور تفاوت منفی نرخ بهره CHF و EUR را نیز داشته باشد.

 

 

 

توجه !

استراتژی های FXKAR.COM به صورت ماهانه به روز شده و استراتژی های جدید به آنها اضافه می گردد بنابراین چنانچه نظری در خصوص این استراتژی ها دارید و یا استراتژی خلاقانه ای پیشنهاد می کنید خوشحال می شویم آنها را با ما در میان بگذارید.

 

توجه!

این استراتژی و سایر استراتژی ها و سیگنالهای گفته شده در سایت، تنها یک پیشنهاد از طرف FXKAR.COM  بوده و این سایت هیچ گونه مسولیتی در قبال عواید و یا زیانهای ناشی از استفاده از آن را بر عهده ندارد. توصیه ما این است که برای آزمایش استراتژی ها از حساب واقعی استفاده نگردد.

 

چارت معامله

مجله

بازار

بروکر

تقویم

ابزار فارکس